Bijna 90% van de jongeren rijdt weleens te hard

Meer dan vier op de vijf jongeren rijden weleens met de auto te hard. Twee op de vijf jongeren rijden op alle vier de onderzochte wegtypes te snel. Dit blijkt uit onderzoek dat Stichting TeamAlert heeft laten uitvoeren door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Meerijden met de rest van het verkeer en op tijd komen zijn de belangrijkste redenen om te hard te rijden.

TeamAlert, een jongerenorganisatie die zich bezighoudt met jongeren en risicogedrag, liet het onderzoek afgelopen november en december uitvoeren onder jongeren van 18 tot en met 24 jaar met een autorijbewijs. In totaal hebben 329 jongeren de vragenlijst helemaal ingevuld.

De steekproef is, benadrukt de organisatie, representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. TeamAlert liet dit onderzoek uitvoeren om inzicht te krijgen waarom jongeren te hard rijden, zodat interventies hier op aangepast kunnen worden.

De jongeren kregen vier soorten wegen voorgelegd: twee binnen en twee buiten de bebouwde kom. Vervolgens is aan hen gevraagd hoe hard ze hier rijden. Hieruit bleek dat 86 procent weleens te hard rijdt. 39 procent rijdt weleens te hard op alle voorgelegde wegtypes.

Redenen

Wel vinden negen op de tien jongeren verkeersveiligheid belangrijk, hoewel ze dat begrip ruim interpreteren. Het merendeel van de jongeren vindt dat tot en met 10 km/u harder rijden dan de maximaal toegestane snelheid op een 80 km/u weg of snelweg veilig verkeersgedrag is.

Meerijden met de rest van het verkeer (61 procent) en op tijd komen (36 procent) zijn de belangrijkste redenen om te hard te rijden. Meer dan de helft (54 procent) van de jongeren rijdt onbewust weleens te hard.

Daarnaast is er een kleine groep riskante racers. Hun motieven TeamAlert onderzocht door middel van focusgroepen. Zij rijden te hard omdat dit bij hun persoonlijkheid hoort, het hen een goed gevoel geeft, ze het gevoel hebben dat hun sociale omgeving dit verwacht of omdat de omstandigheden op de weg dit uitlokken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.