De Campagnefabriek maakt jongeren bewust van risico’s smartphonegebruik op de fiets

campagnefabriekLandelijke campagnes, zoals Aandacht op het verkeer: “Onderweg ben ik Offline” en de “Fietsmodus”, worden gebruikt om mensen bewust te maken van het gevaar. Maar volgens de Stadsregio Amsterdam, de politie en XTNT is er meer nodig.

Ze ontwikkelden daarom een nieuw verkeerseducatieprogramma voor middelbare scholieren.

Het programma de Campagnefabriek zet leerlingen onder begeleiding van gastdocenten aan tot nadenken over het smartphonegebruik op de fiets.

De leerlingen bedenken een campagne om het gebruik van de smartphone tegen te gaan. Daarmee worden leerlingen via onbewuste beïnvloeding zelf overtuigd van het gewenste gedrag. In groepjes ontwerpen ze een slogan, de gadgets, posters en maken een bijbehorend campagnefilmpje.

Na afloop worden de twee campagnes aan een jury gepresenteerd. Het materiaal van de winnende campagne wordt daadwerkelijk geproduceerd en biedt leerlingen de kans om op hun school de campagne uit te voeren.

De Campagnefabriek is het afgelopen jaar al op verschillende scholen getest en met veel enthousiasme bij leerlingen en docenten ontvangen. Door de positieve resultaten van de pilot heeft de Stadsregio besloten dit project toe te voegen aan het aangeboden verkeerseducatiepakket voor scholen in de stadsregio Amsterdam.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.