Enthousiasme over alternatief van MyWheels voor free floating deelauto

Mywheels BEELD Mywheels
Mywheels BEELD Mywheels

Elektrische deelauto’s reserveren en terugzetten zonder een vaste parkeerplaats in te nemen. Met dit concept biedt MyWheels naar eigen zeggen een oplossing voor de beperkte openbare ruimte in Amsterdam en de vraag naar meer en schone deelauto’s. Algemeen directeur Karina Tiekstra is enthousiast over de eerste ervaringen.

Tot dusver werkten autodeelaanbieders volgens twee principes: ‘klassiek autodelen’ met vaste parkeerplekken – denk aan Greenwheels – en ‘freefloating’ waarbij de deelauto’s door de hele stad zwerven. Car2Go en Fetch zijn hier voorbeelden van. MyWheels brengt, naar eigen zeggen als eerste aanbieder, deze twee concepten samen in het nieuwe ‘zonefloating’.

Lappendeken

MyWheels, dat meer dan 75.000 klanten heeft, is vorige maand gestart met tien buurtzones in Amsterdam. In de tussentijd zijn er twaalf elektrische auto’s bijgekomen, waarmee het totaal aantal zones in de stad op 22 staat. Nog dit jaar moeten er dertig voertuigen bijkomen. Het zou kunnen dat er daarmee evenveel nieuwe zones bijkomen, het kan ook dat zones waar het gebruik hoog is, er een auto bij krijgen. Het is de bedoeling, legt algemeen directeur Karina Tiekstra uit, dat op blokniveau auto’s beschikbaar zijn. “Zo ontstaat er een lappendeken over heel Amsterdam.”

Hoe werkt het zone-systeem precies? Voor aanvang van de rit krijgt de gebruiker de exacte locatie van de gereserveerde elektrische auto door. De auto kan vervolgens worden geopend met OV-chipkaart of smartphone. Na afloop van de rit plaatst hij of zij de auto terug in de zone aan een openbare, bestaande laadpaal. De beschikbare laadpalen worden weergegeven in de MyWheels-app.

Drie keer per dag

De deelautoaanbieder deelt de resultaten met de gemeente, zodat er ‘meer kennis ontstaat over de impact van autodelen op de stad’. Den Haag is in ieder geval al ‘jaloers’ gemaakt en heeft ook interesse getoond, zegt Tiekstra. “De stad wil heel graag, dus dat gaan we dan ook doen. Dat zal misschien begin volgend jaar zijn.” 

Gemeentes zijn nieuwsgierig, merkt ze. Aan de ene kant omdat ze oplossingen zoeken voor de toenemende druk op de openbare ruimte aan de andere kant omdat ze willen voorkomen dat deelauto’s aan de laadpaal blijven ‘plakken’. Tiekstra weet te melden dat een MyWheels-auto snel drie keer per dag gehuurd wordt, en daarmee veel vaker weg is dan een ‘gewone’ auto.

Nieuw

Gebruikers zijn in ieder geval enthousiast, merkt ze uit de eerste enquête-resultaten. Wat haar in eerste instantie opviel, is dat 25 procent van de gebruikers nieuw is. Of het nieuwe zone-systeem hen over de streep trok, weet ze niet precies. De elektrische auto’s worden ook veel gebruikt, zegt ze. Soms zelfs vaker dan de andere, niet elektrische auto’s van MyWheels.

Hoe zit dat? MyWheels gebruikt voor het zone-systeem alleen elektrische auto’s. En dit is überhaupt de eerste keer dat de deelautoaanbieder in grote getalen elektrische auto’s aanschaft. Er reden tot dusverre ‘maar’ vijftien e-auto’s in Nederland, waarvan geen enkele in Amsterdam. Mensen waarderen het dat de auto’s elektrisch zijn, hoort Tiekstra. Wat ook meespeelt in het succes: de auto’s waren de eerste maand wat goedkoper. Nu worden de prijzen weer gelijkgetrokken.

Potentie

Tenslotte wilde MyWheels weten of mensen het niet vervelend vinden dat ze geen vaste parkeerplek hebben. Dat blijkt niet het geval. Eigenlijk is er altijd wel een laadpaal in de buurt beschikbaar.

Jeroen Schutter, Programmamanager Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam, is ook enthousiast. Volgens hem heeft ook deze vorm van zonefloating veel potentie. “Elektrische deelauto’s zijn van groot belang voor de luchtkwaliteit in de stad. Autodelers worden tegemoet gekomen doordat een auto makkelijk op te halen en te parkeren is in een buurtzone. De openbare ruimte en laadinfrastructuur kunnen met zonefloating optimaler beter benut worden.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.