Twee alternatieven

Onderzoek naar oplossing verkeersoverlast Krommenie en Assendelft

Provinciehuis Noord-Holland
Het provinciehuis van Noord-Holland in Haarlem. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Harold Versteeg

De overlast van de provinciale weg N203 bij Krommenie en Assendelft moet worden opgelost, vinden de Noord-Hollandse coalitiepartijen VVD, BBB, PvdA en GroenLinks. Daarvoor worden twee eerder afgevallen varianten van de zogenoemde Verbinding A8-A9 opnieuw onderzocht.

Een in 2021 gemaakt landschapsplan voor zo’n verbindingsweg die de Stelling van Amsterdam doorkruist, zou 900 miljoen euro kosten. Daarmee zou het UNESCO-werelderfgoed worden ontzien, maar provincie en gemeenten kunnen zo’n bedrag onmogelijk opbrengen. En een bijdrage van het Rijk is onzeker.

Omwonenden van de N203 bij Krommenie en Assendelft dringen er steeds nadrukkelijker op aan iets te doen aan de overlast, aldus de provincie. Die vindt net als de gemeenten in de regio dat niets doen geen optie is. Daarom worden twee eerder afgevallen alternatieven die de Stelling van Amsterdam niet doorkruisen opnieuw onderzocht.

Draagvlak

Bij het ene alternatief blijft het verkeer de huidige route via de N203 gebruiken, waarbij niet wordt niet gekeken naar de verhoogde variant omdat daarvoor geen draagvlak is. Het andere alternatief betreft een nieuwe weg die langs de wijk Kreekrijk komt te liggen. Die verbindt de A8 met de N203 ten westen van Krommenie.

De provincie voert het onderzoek uit met de Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten Zaanstad, Uitgeest, Heemskerk, Beverwijk en Velsen en de rijksoverheid. Belangrijke punten zijn de kosten, op welke termijn het kan worden gerealiseerd, en hoe de situatie voor bewoners wordt verbeterd. Als dit duidelijk is, naar verwachting begin 2025, kunnen inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden input leveren die tot “een robuuste oplossing” moet leiden. Gedeputeerde Staten willen dan in 2027 een besluit nemen over het vervolg.

Auteur: ANP