MRDH slaat alarm over krakkemikkige Van Brienenoordbrug en wil 100 miljoen extra budget
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) slaat alarm over het achterstallig onderhoud van de infrastructuur in de regio en de gevolgen daarvan voor de economie. Met name de gebrekkige staat van de Van Brienenoordbrug vormt groot probleem. De MRDH roept de formerende partijen daarom in een brandbrief op om 100 miljoen extra structureel budget vrij te maken voor de Metropoolregio.
“De uitgestelde vervanging met vier jaren door Rijkswaterstaat van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam – de drukste brug van Nederland waar dagelijks bijna een kwart miljoen voertuigen uit heel Nederland gebruik van maken- staat symbool voor het achterstallig onderhoud”, zo schrijven burgemeesters Ahmed Aboutaleb en Jan van Zanen namens de MRDH aan de informateurs.
Door de afsluiting van de brug zal verkeer andere routes gaan kiezen, wat gaat leiden tot “enorme files van Leiden tot aan Breda, meer sluipverkeer en verkeersonveiligheid”, denkt de MRDH. “Door het achterstallig onderhoud zijn alternatieve weg en ov-routes niet in staat om al deze verkeersstromen op te vangen. Nederland loopt vast.” Het ov leidt namelijk nog steeds onder de gevolgen van de coronacrisis, aldus de Metropoolregio.
Dit zal ook grote impact hebben op de economie, verwacht de MRDH, omdat vervoer van containers vanuit de Mainport Rotterdam richting bijvoorbeeld het oosten gefrustreerd zal worden. Hetzelfde geldt voor de export van de glastuinbouw in het Westland. “Verminderde mobiliteit leidt per definitie altijd tot economische schade, minder banen en het effect is extra voelbaar naarmate er meer afsluitingen zijn.” De MRDH wijst erop dat zij goed is voor bijna een kwart van de Nederlandse economie. “Loopt het verkeer hier vast dan heeft heel Nederland een probleem.”
100 miljoen euro budget
De Metropoolregio wil daarom dat formerende partijen meer investeren in de infrastructuur en het ov. “Om onze rol als regio te kunnen invullen is een aanvullend structureel budget nodig van minimaal 100 miljoen euro per jaar, zodat we de problemen op het onderliggend wegennet en het lokale spoor – waar de MRDH voor verantwoordelijk is – structureel kunnen aanpakken”, zo staat in de brief. Met dit geld belooft de MRDH vaker en sneller het ov te laten rijden, langere metro’s in te zetten viaducten en bruggen in stand te houden.
Ten slotte wil de Metropoolregio dat de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer geherindexeerd wordt, omdat die momenteel “veel te laag” uitvalt. “Tussen 2013 en 2022 stegen alleen de ov-kosten al met 35 procent, maar bleef de indexatie steken op 17 procent. Hierdoor missen lagere overheden zoals MRDH de middelen die nodig zijn om de infrastructuur op orde te houden en verslechtert de financiële positie alleen maar verder”, zo besluit de Metropoolregio.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?