REGELS VOOR CANTA'S

Veel ongevallen met scootmobielen, minister Harbers wil strengere regels

Canta
Onder andere de populaire Canta's zouden vanwege "oneigenlijk gebruik" aan strengere regels moeten voldoen. Foto: Shutterstock

Het demissionaire kabinet wil de regels rond scootmobielen strakker aantrekken. Dat schrijft demissionair minister Mark Harbers (IenW) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. De strengere regels moeten ook gaan gelden voor voertuigen voor mensen met een lichamelijke beperking. Harbers zegt te werken aan een nieuw beleid voor gehandicaptenvoertuigen.

Een van de maatregelen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil nemen, is om de voertuigen op te splitsen in zogenaamde ‘snelle’ en ‘langzame’ categorieĂ«n. Harbers is van mening dat verkeersdeelname voor mindervaliden veiliger moet, al wil hij niet dat de gebruikers van de voertuigen daardoor minder mobiel worden.

Vijf procent van alle verkeersdoden

Er gebeuren jaarlijks nog tientallen dodelijke verkeersongevallen waarbij een mindervalidevoertuig betrokken is, blijkt uit een rapport van VeiligheidNL, dat vandaag door de Rijksoverheid werd gepubliceerd.

In 2022 vonden er naar schatting 1.900 tot 3.600 SEH-behandelingen plaats voor letsel opgelopen bij een verkeersongeval met een mindervalidevoertuig. In bijna twee op de drie gevallen was er daarbij sprake van ernstig letsel. Er vonden over 2022 zo’n driehonderd ziekenhuisopnames plaats, waarbij veertig mensen – 5 procent van het totale aantal verkeersdoden – overleden ten gevolge van een ongeval met een mindervalidevoertuig.

Canta

Onder meer kleine autootjes zoals Canta’s vallen in de categorie die Harbers mogelijk wil beteugelen. Ze vormen volgens Harbers een hoog risicofactor voor de verkeersveiligheid. Deze voertuigen hebben geen kenteken nodig, bestuurders mogen zonder autorijbewijs de weg op. Ook mogen ze op de stoep parkeren.

Het type Canta-wagen is vooral populair in de grote drukke steden, ook onder niet-gehandicapte en jongere weggebruikers. De minister denkt er nu over na om een rijbewijs voor die categorie te verplichten. Scootmobiels vallen in de ‘langzame’ categorie en blijven volgens Harbers “in principe beschikbaar voor alle mindervaliden”.

Oneigenlijk gebruik

Harbers wil met nieuwe regels “oneigenlijk gebruik” tegengaan: hij ziet dat bedrijven de voertuigen expres zo ontwerpen dat ze onder de gehandicaptenvoertuigen vallen, en zo ook voor mensen zonder lichamelijke beperking aantrekkelijk worden, zoals de Canta. De regels voor de snellere categorie wil hij dus “zoveel mogelijk gelijktrekken” met die voor andere soorten voertuigen, stelt de VVD-bewindsman in de brief.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl