Innovatie of Big Brother

Amsterdam test slim systeem dat snelheid e-bikes automatisch begrenst

Beeld: een fatbike in Amsterdam
De techniek is ontworpen voor een motormechanisme, vergelijkbaar met die van fatbikes ANP, Kjell Hoexum

Omdat snelle e-bikes op het fietspad veel fietsers een onveilig gevoel geven, is de gemeente Amsterdam een proef gestart met een intelligente snelheidsbegrenzer. Een apparaatje, bevestigd op de elektrische fiets, past de maximale snelheid van het voertuig automatisch aan op de omgeving. Op die manier kunnen fietsers niet meer zo hard rijden in de buurt van bijvoorbeeld een school.

Het project is een samenwerking van de gemeente Amsterdam, telecombedrijf Odido en het Townmaking Institute en loopt al enkele jaren. In een eerder stadium kregen elektrische fietsers enkel snelheidsadvies via een apparaat op de fiets. Nu is de techniek zo ver dat het apparaat automatisch begrenst hoe hard de fiets kan rijden als deze zich in een bepaalde zone bevindt. Dan gaat de trapondersteuning automatisch uit. Ook krijgt de gebruiker een waarschuwing op een schermpje, met uitleg.

“Het systeem is gekoppeld aan een digitale infrastructuur waar overheden lokale kennis in kwijt kunnen, bijvoorbeeld als er ergens een school is of een gevaarlijk kruispunt”, zegt Paul Timmer, een van de ontwikkelaars van het Townmaking Institute, tegen VerkeersNet. “In de kaart kunnen we ook snelheidsbegrenzingen aanbrengen, die dan weer gedeeld wordt met de gebruiker van de e-bike.”

Om het systeem te testen heeft de stichting een demofiets gebouwd, met een motorsysteem dat veel gebruikt wordt op fatbikes. “We zijn in gesprek met fabrikanten om te kijken of het systeem ook op hun fietsen kan worden geĂŻnstalleerd, en dat lijkt gemakkelijk te kunnen.”

Verantwoordelijkheid

Gebruikers reageren wisselend op de fiets, zo blijkt uit Timmers verhaal. Sommige mensen zijn heel positief. “Je ziet dat er ineens een soort overbrugging tussen de digitale en de werkelijke wereld ontstaat. Mensen zeggen dan: ‘Ik zag die school pas toen ik werd afgeremd.’ Mensen voelen zich aangesproken op hun verantwoordelijkheid, op een prettige manier.” Andere mensen zijn minder blij met het systeem. “Die willen liever zelf bepalen wanneer ze langzamer gaan.”

Ook zijn sommige mensen bezorgd over hun privacy, maar dat is volgens Timmer niet nodig. “We bewaren geen data over de gebruiker zelf.” Ook de gemeente Amsterdam is zich bewust van zulke zorgen. “We horen u denken: blijf met je fikken van m’n elektrische fiets af. Daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. Het is niet zo dat u een nieuwe software-update voor uw elektrische fiets downloadt en Big Brother plots bepaalt hoe hard u mag”, zo valt te lezen op de website van de gemeente.

Beeld: Melanie van der Horst op de demofiets
Melanie van der Horst op de demofiets

Verplichten

Wethouder Melanie van der Horst is ondertussen enthousiast over de nieuwe techniek. “We hebben een fiets die echt afgeremd kan worden”, zei ze vorige week bij een demo-presentatie van het systeem. “Ik ben benieuwd hoe mensen deze technologie gaan gebruiken. Later dit jaar gaan we daadwerkelijk een proef doen op een fietsroute in de stad. Ik hoop dat de drukke fietspaden in onze stad veiliger worden met behulp van intelligente snelheidsaanpassingen.”

Hoe de toekomst eruit ziet is nog onduidelijk. “Het kan dat overheden zo’n systeem gaan verplichten, maar dat is nu nog niet aan de orde”, zo legt Timmer uit. “Het kan nog alle kanten op. We gaan voorlopig door met het ontwikkelen van het systeem.”

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink