HEEN EN WEER ZONDER CHAUFFEUR

Eind 2024 moeten eerste autonome airportshuttles rijden in Rotterdam

Beeld: Rotterdam The Hague Airport
Rotterdam The Hague Airport. Beeld ter illustratie. Foto: pmvfoto / Shutterstock

Deze maand begint de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) met het toelatings- en goedkeuringstraject voor een pendeldienst met automatisch rijdende bussen tussen Rotterdam The Hague Airport en metrostation Meijersplein. Als alles volgens planning verloopt, wordt er eind 2024 gestart met de eerste testritten met twee automatisch rijdende bussen tussen het vliegveld en het nabijgelegen metrostation.

De geautomatiseerde shuttlebussen vormen een aanvulling op buslijn 33, die tot op heden al dienst doet om reizigers van het metrostation van en naar het vliegveld te vervoeren. De initiatiefnemers van het project zijn vervoerders RET en HTM, DAM Shuttles, Rotterdam The Hague Airport, de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De opdracht is gegund aan leveranciers Karsan en Adastec.

Om het project van een stabiele financiƫle buffer te voorzien, heeft de MRDH een subsidie van 1,5 miljoen euro toegekend, bovenop der bijdragen van de andere betrokken partijen. Volgens de MRDH is het project er op gericht om de deelnemende extra technische kennis bij te brengen.

Als het toelatings- en goedkeuringstraject deze maand slaagt en de testritten eind dit jaar de lakmoesproef doorstaan, dan hopen de partijen dat de zelfrijdende voertuigen in de toekomst zullen bijdragen aan het verhogen van de verkeersveiligheid en het slimmer inzetten van vervoerscapaciteit en het terugdringen van CO2-uitstoot.

RET
Een impressie van de zero emissie, automatisch rijdende bus.

Stadsvervoerders RET en HTM en de MRDH stellen in een persbericht op de website dat “de bus een van de vele innovaties is om ook in de toekomst een gezonde, groene en aantrekkelijke stad en regio te hebben om in te wonen, werken en recreĆ«ren.” Volgens de betrokken partijen speelt mobiliteit daarin een belangrijke rol.

Na de testritten eind dit jaar volgt “een praktijkproef van minimaal twee jaar waarin de twee voertuigen rijden in aanvulling op de bestaande dienstregeling van buslijn 33”, voegt de MRDH daar aan toe.

Per automatisch rijdende bus kunnen er straks minimaal vijftien passagiers inclusief bagage meereizen. De bussen zullen toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers.

Lees ook:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: OVPro.nl

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl