Vijfenzeventig doden per jaar, toch geldt val op straat niet als verkeersongeval
Jaarlijks sterven naar schatting ongeveer 75 voetgangers na een val op straat. Veel van hen zijn ouderen. Na een botsing met een andere verkeersdeelnemer overlijden minder voetgangers dan bij een eenzijdig valongeval. Toch maakt deze laatste categorie ongevallen geen onderdeel uit van de officiële verkeersongevallencijfers van de overheid. Volgens experts moeten dit soort ongelukken dan ook beter geregistreerd en aangepakt worden.
Dat is de boodschap van een onderzoek van adviseur Rutger Wierda in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Wierda interviewde voor het onderzoek elf experts van verschillende organisaties, zoals SWOV, het ministerie van IenW, Wandelnet, CROW en VeiligheidNL. Doel was te onderzoeken of de definitie van wat geldt als een verkeersongeval, moet worden uitgebreid om enkelvoudige ongevallen met voetgangers te omvatten. Nu is dat nog niet het geval. Op die manier zouden dit soort ongevallen wellicht beter zichtbaar kunnen zijn.
Wierda’s conclusie is niet eenduidig. De definitie van een verkeersongeval aanpassen kan inderdaad bijdragen aan de registratie van dit soort ongevallen, maar dit is niet de enige optie om het onderwerp onder de aandacht te brengen. Belangrijker is dat het onderwerp eigenaarschap krijgt: dat er een instantie of overheidsafdeling is die over het onderwerp gaat. “Momenteel is het onderwerp onderdeel van verschillende beleidsvelden en er mist centrale regie”, zo schrijft de onderzoeker. Wierda concludeert dat het ministerie van IenW de logische partij is om eigenaarschap te nemen.
Registratie verbeteren
Het ministerie kan de registratie van deze ongevallen verbeteren en aansturen op onderzoek naar de oorzaken ervan. “Deze kennis is nodig om te weten op welke risico’s moet worden gestuurd, en het draagt bij aan bewustwording en aandacht voor dit onderwerp”, zo schrijft de onderzoeker. Daarbij is het nodig dat het ministerie zich richt op de risicogroep ouderen, door meer samen te werken met de ketenaanpak valpreventie (GALA) en de leeftijdsvriendelijke leefomgeving (WOZO). Ook adviseert Wierda het ministerie om proefprojecten en lokale aanpakken gericht op veilige en toegankelijke voetpaden en looproutes te ondersteunen.
Volgens Wierda staat het onderwerp terecht in de belangstelling. “Het groeiende aantal enkelvoudige voetgangersongevallen en de relatief grote schade die daaruit voortvloeit is een concreet maatschappelijk probleem. De omvang van het probleem rechtvaardigt een eigen beleidsaanpak.”
Lees ook:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?