snelheid omlaag

Nieuwe ‘sportzones’ verbeteren verkeersveiligheid rondom sportparken

Beeld: kind met bal op zebrapad
Foto ter illustratie Shutterstock, Ground Picture

Het instellen van een zogeheten ‘sportzone’ leidt ertoe dat automobilisten langzamer gaan rijden, zo blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN Sport en Bewegen). In 2022 zijn de eerste sportzones van Nederland aangelegd in de gemeente Lingerwaard. Het doel was de omgeving rondom een sportpark “beweegvriendelijk” in te richten: met sportfaciliteiten en verkeersmaatregelen.

Bij de sportzone staat er ‘sportzone’ op de weg geschreven. Ook liggen er drempels, is er betere verlichting en een verkeersbord met ‘sportzone’. Uit snelheidsmetingen voor en na deze aanpassingen blijkt dat verkeer minder hard is gaan rijden. Daarnaast hebben de onderzoekers een enquête gehouden waarin zij weggebruikers vragen naar de verkeersveiligheid van de sportzone.

Daaruit komt naar voren dat driekwart van de respondenten de instelling van de sportzone als zinvol beschouwt. Bij de locatie in het dorp Ghendt vindt ongeveer de helft van de respondenten dat de verkeersveiligheid verbeterd is. In het dorp Doornenburg is dat minder: daar ervaart ongeveer een derde van de respondenten zo’n verbetering. “Waarschijnlijk omdat daar geen drempel is aangebracht in de sportzone”, zo denken de onderzoekers.

Schoolzone

De inrichting van een sportzone is geen nieuw ontwerp. “Het is een hartstikke mooie kopie van de schoolzone”, aldus sportbeleidsonderzoeker Sanne Cobussen tegenover Omroep Gelderland. “Ook op sportparken moeten kinderen veilig kunnen komen. Dan helpt het als verkeer er rekening mee houdt dat daar ook die kleuter met een bal de weg op kan komen stuiven.”

Wethouder Aart Slob van de gemeente Lingewaard is in zijn nopjes met de sportzones. “Ik vind het fantastisch. Met een paar kleine ingrepen wordt de verkeersveiligheid vergroot. Dat maakt dat ouders kinderen met een gerust hart naar het sportpark laten fietsen”, zo zegt hij tegen de omroep. Ook vindt hij het een “effectieve investering”: “Dit kost bij elkaar tien- tot twintigduizend euro, maar het heeft een enorm effect op de verkeersveiligheid.”

Slob wil nog meer sportzones inrichten en verwacht dat andere gemeenten zijn voorbeeld zullen volgen. “Als ik kijk naar de belangstelling uit andere gemeentes denk ik dat we in Nederland veel meer sportzones gaan zien.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink