MKB-Metropool Amsterdam

Amsterdamse ondernemers ontevreden met afschalen ov ten gunste van lopen en fietsen

Een file bij Amsterdam Centraal
Foto ter illustratie Shutterstock, e X p o s e

Mkb-bedrijven in Amsterdam zien niets in plannen van de Vervoerregio Amsterdam om het ov in het stadscentrum te verslechteren. “Laat het GVB zijn kip met gouden eieren niet hoeven slachten”, stelt belangenbehartiger MKB-Metropool Amsterdam. De Vervoerregio wil meer inzetten op lopen en fietsen en schaalt het ov op bepaalde plekken af.

De Vervoerregio is in kaart aan het brengen hoe de dienstregeling van stadsvervoerder GVB er volgend jaar uit zal zien. Onderdeel van de plannen is om geen doorgaande tramlijnen van buiten de A10 naar het centrum voorbij de binnenring meer te laten rijden. Ook zullen er minder trams via hun huidige route rijden in de binnenstad of in de oudere wijken.

Vicevoorzitter Guido Frankfurther: “De behoefte aan ov in deze delen van de stad zal niet afnemen en de grootste trekker van de economie en werkgelegenheid in onze Metropool verdient geen verslechtering van de bereikbaarheid met het ov.”

Frankfurther wijst erop dat het GVB zijn geld verdient op de rendabele drukke lijnen binnen de A10, waardoor het mogelijk wordt om de minder drukke lijnen in de periferie van de stad te laten blijven rijden in een redelijke frequenties. Het vervoer in het centrum is daarmee voor het GVBN de “kip met gouden eieren”, stelt hij.

Verbouwing CS

De ondernemersclub vraagt zich in een reactie af “waarom je de binnenstad zou willen ‘ontlasten’ met minder trams, alleen al als je weet dat het aantal passagiers op het Centraal Station van 200.000 naar 275.000 per dag gaat toenemen in enkele jaren tijd? Daar is de huidige verbouwing van het CS zelfs op gebaseerd.”

De Vervoerregio wil in de toekomst meer inzetten op lopen en fietsen in de Amsterdamse binnenstad. MKB stelt dat er “uiteraard ruimte moet zijn voor voetgangers en fietsers. Maar veel mensen kunnen alleen ergens lopen als ze daar eerst met het ov naartoe zijn gebracht. Er zijn veel straten om te lopen en te fietsen, maar slechts enkele zijn geschikt voor het ov”, aldus de organisatie. Eerder waarschuwde reizigersorganisatie Rover al dat lopen en fietsen “niet een oplossing is voor iedereen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Bron: OVPro.nl

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group