weginrichting

‘Onwaarschijnlijk dat Amsterdamse automobilisten zich aan nieuwe snelheid gaan houden’

Foto ter illustratie Shutterstock, Cineberg

Op 80 procent van de wegen in Amsterdam geldt vanaf vandaag een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Mobiliteitsadviseur Hans Drolenga verwacht echter dat veel automobilisten zich niet zullen houden aan het verbod, omdat de wegen daar niet op zijn ingericht. 

Het verbod is ingesteld om de verkeersveiligheid te vergroten en de geluidshinder te verminderen. “Over het algemeen kun je zeggen dat een limiet van 30 kilometer inderdaad een effectieve maatregel is om deze doelen te bereiken”, aldus Drolenga, die werkzaam is bij Sweco Nederland. “Maar dat werkt uiteraard alleen als mensen zich ook aan die snelheid houden en die kans is niet groot.”

Volgens de adviseur komt dit omdat de wegen niet zijn ingericht op een lagere snelheid. “Op veel plekken in Amsterdam zijn brede wegen en lange asfaltstroken. Die nodigen uit om veel harder te rijden dan die 30 kilometer per uur”, zo legt hij uit.

Kleine kans

Drolenga verwacht dat de kans klein is dat automobilisten hun snelheid op die wegen vrijwillig gaan aanpassen. “Als expert op het gebied van veilige mobiliteit denk ik dat daar in veel gevallen ook flinke aanpassingen aan de weg voor nodig zullen zijn”, voegt hij toe.

Samen met de politie monitort de gemeente Amsterdam de komende tijd op welke wegen er nog steeds te snel gereden wordt. Er wordt dan ook gekeken of de weginrichting kan worden verbeterd en of er meer gehandhaafd moet worden.

Lees ook:

Auteur: Laura Houtenbrink

Bron: ANP

2 reacties op “‘Onwaarschijnlijk dat Amsterdamse automobilisten zich aan nieuwe snelheid gaan houden’”

ReindeR Rustema|12.12.23|14:51

En in Brussel ging zelfs de snelheid omlaag op 70km-wegen.

Als Amsterdamse automobilisten zich er niet aan houden is het des te belangrijker dat de bezoekers van Amsterdam zich wèl aan de snelheid houden. Dat houdt de rest in toom (behalve in de nacht).

Mijn eerste indruk is dat het contrast tussen gewone automobilisten die zich altijd aan de regels proberen te houden (bezoekers) en de snelheidsduivels (jochies uit Nieuw-West) is vergroot. Die laatste worden bumperklevers…

Paul Plak|08.12.23|16:30

In Brussel werkt het uiteindelijk nog niet zo slecht. Met een klein percentage “believers” hou je het verkeer erachter ook in toom, al dote veruit niet iedereen spontaan mee. Er wordt trouwens ook op 50 km/u wegen langzamer gereden.