VerkeersNet Journaal: de impact van de snelheidsverlaging van 50 naar 30 km/u
Wat is de impact van de plannen van de Tweede Kamer om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur? Hoe valt hierop te handhaven? En natuurlijk rijden niet alleen auto’s tegenwoordig harder dan 30 kilometer per uur in een stad. Kan een snelheidsregulering op de speedpedelec ervoor zorgen dat er minder snelheidsverschillen ontstaan van verschillende voertuigen in de stad? Deze onderwerpen staan centraal in een nieuw VerkeersNet Journaal.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Fijn dat er aandacht voor de speedelec. In aantallen gebruikers nog marginaal vergelijken met het aantal OV-reizigers die per bus vooral op 50 km/h wegen reizen. Met verdere verlaging van de snelheid gaan reisduur en exploiatiekosten (dus subsidie en/of tarief) omhoog… is daar al aangedacht?
Vraag die mij bezighoud: Als een 30 km/u weg niet aangepast (gefaciliteerd) is voor de snelheid van 30, dan kan er niet bekeurd worden als iemand er 50 km/u rijdt,omdat de rechter de boete nietig verklaard. Wordt dit ondervangen door deze wet; kan iemand die in de bebouwde kom 50 km/u rijdt wel bekeurd worden op een niet aangepaste weg?