Handhaven Duitse auto’s onmogelijk: milieuzone Maastricht op lange baan

Het college van B&W van Maastricht zet voorlopig geen verdere stappen tot het invoeren van een milieuzone. De raad gaf als voorwaarde mee dat zicht moest zijn op handhaafbaarheid van Belgische én Duitse kentekens. Voor Belgische voertuigen kan dit op korte termijn geregeld worden, voor Duitse voertuigen blijkt dat niet het geval. Dat meldt wethouder Gert-Jan Krabbendam (mobiliteit) in een brief aan zijn gemeenteraad.

Krabbendam baseert zich op een aan hem gerichte brief van minister Stientje van Veldhoven (milieu). Zij meldt de wethouder dat gegevensuitwisseling van Belgische voertuigen, onder meer over de leeftijd en de vervuiling van de auto, in de loop van volgend jaar automatisch kan plaatsvinden. Wat betreft de gegevensuitwisseling van wagens met een Duitse nummerplaat heeft de bewindsvrouw minder goed nieuws.

Die zit er voorlopig niet in. “Verschillende gesprekken met de Duitse autoriteiten hebben duidelijk gemaakt dat zij, vanwege hun opvatting over de privacyregelgeving, de benodigde gegevens niet willen uitwisselen vóórdat een overtreding is vastgesteld”, schrijft ze. “Bij handhaving van milieuzones zijn nu juist deze gegevens op voorhand nodig om te kunnen bepalen of voertuigen de zone in mogen rijden. Ik verwacht niet dat zij hun standpunt op korte termijn wijzigen.”

Niet voldaan aan voorwaarde

Van Veldhoven zegt te blijven streven naar een Europese aanpak. Zo moeten op langere termijn de benodigde voertuiggegevens uit heel de Europese Unie automatisch verwerkt kunnen worden.

Uit deze kennisgeving blijkt dat het college niet kan voldoen aan de voorwaarde die de raad heeft gesteld. Pas als er ‘positief zicht’ zou zijn, op de ‘juridische handhaafbaarheid’ van Belgische én Duitse kentekens, wilden de raadsleden de implementatie van de milieuzone verder voorbereiden. Ook gaven ze het college de opdracht mee om pas na dat positieve zicht de definitieve besluitvorming voor te leggen. Daarom nemen B&W op dit moment geen verdere stappen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Handhaven Duitse auto’s onmogelijk: milieuzone Maastricht op lange baan”

Jitze Rinsma|28.11.19|19:23

ls

Met het feit dat auto’s met buitenlandse kentekens niet kunnen worden beboet wordt het gelijkheidsbeginsel geweld aan gedaan. Vraag zijn daarmee de milieuzones in Nederland wel juridisch robuust?