Haken en ogen aan plan voor kilometerheffing in Brussel

In het Brussels Gewest wordt binnen vijf jaar kilometerheffing ingevoerd. Dat streven maakte de nieuwe Brusselse minister Elke Van den Brandt (Groen) bekend in de Belgische zakenkrant De Tijd. Het gaat om een variabel tarief, afhankelijk van het tijdstip en het type auto. Maar er zitten nog wel haken en ogen aan het plan.

De Brusselse regering moet nog besluiten hoe groot de zone wordt: het hele grondgebied of alleen de delen van de stad waar vaak veel files staan. Ook de tarieven staan nog niet vast.

Deze open eindjes zijn klein bier in vergelijking met het grootste struikelblok. De bedoeling was lang dat Vlaanderen, Brussel en Wallonië de kilometerheffing samen zouden invoeren. Maar de Vlaamse mobliteitsminister Ben Weyts (NV-A) stapte voor de zomer van dit idee af. “Ik stel vast dat hiervoor geen politiek draagvlak bestaat, ook niet bij de bevolking”, zei hij daarover in de actualiteitenrubriek Terzake.

Zonder Vlaanderen

Mogelijk komen de regeringen er toch nog samen uit. Van den Brandt houdt in ieder geval de deur open, zegt ze in De Tijd. “We hopen dat de Vlaamse regeringsonderhandelaars nog van gedachten veranderen over de slimme kilometerheffing. Want dat blijft het ideale instrument. Maar we doen het zonder hen als het moet. Er wordt al veel te lang gepalaverd.”

Bovendien is het twee voor twaalf, zegt ze. “De filedruk is te hoog en de luchtkwaliteit slecht. Dat heeft een negatieve impact op zowel de Brusselaars als de pendelaars.”

Overeenstemming

Het plan is een uitwerking van het regeerakkoord, dat onder meer Groen, Open Vld en one.brussels-sp.a. vlak voor de zomervakantie sloten. Hun regeerperiode loopt tot en met 2024.

Voor de niet-Brusselaars is het hopen dat ze eruit komen. Wie in Brussel woont, wordt gecompenseerd voor de heffing. Deze groep hoeft de eenmalige belasting op de inverkeerstelling en de jaarlijkse wegenbelasting niet meer te betalen, meldt de minister in de zakenkrant. Maar daar kopen inwoners uit andere delen van België niets voor. En dat zijn niet weinig mensen: alleen al uit Vlaanderen reizen een kwart miljoen mensen op-en-neer. Met deze ’truc’ hoopt Van den Brandt alsnog overeenstemming te bereiken met de andere regeringen.

Voorbarig

Overigens moet ze ook nog nog op één lijn komen met haar collegaminister Sven Gatz (Open VLD, Financiën). Hij liet weten het plan ‘voorbarig’ te vinden. En Gatz is niet zomaar iemand: als minister van Financiën is zijn steun onontbeerlijk.

“In het Brussels regeerakkoord staat dat het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het Nationaal Klimaatplan zal overleg plegen met het Vlaamse en het Waalse Gewest over een mobiliteitssturende slimme kilometerheffing”, citeert de VRT. “Zolang de Vlaamse en de Waalse regering niet gevormd zijn en zolang dat overleg niet heeft plaatsgevonden, is elke verklaring van leden van de Brusselse regering hierover voorbarig.”

Slimme camera’s

Maar zijn deze hordes genomen, dan lijkt invoering een eitje. Het huidige camera’s en bijbehorende database voor de lage-emissiezone kan gebruikt worden, vertelt Van den Brandt. Ze is van plan om het aantal slimme camera’s flink uit te breiden.

Met het systeem is het, aldus de minister in de zakenkrant, mogelijk om te variëren in prijs, afhankelijk van spits- of daluren, de plek van het binnenrijden, de uitstootnorm en de grootte of het vermogen van de auto.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.