Connected cars nog lang geen gemeengoed

Een testopstelling met een connected car bij het onderzoeksinstituut Dekra. Bron: Dekra

Een kwart van de autobezitters maakt geen gebruik van de connectiviteits-toepassingen in hun auto. Dit is inclusief de 11 procent die niet weet of hun eigen auto over deze technologie beschikt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het internationale onderzoeksbureau Kantar TNS naar houding en aankoopgedrag onder meer dan 8.500 consumenten in Noord-Amerika, China en Europa, waaronder Nederland.

Het onderzoek laat zien dat de intentie van consumenten om auto’s met connectiviteits-toepassingen te kopen op zich groot is. Meer dan de helft (Noord-Amerika 52 procent, Europa 53 procent en China 79 procent) van de consumenten is dat voornemens als ze een nieuwe auto moeten kopen.

Maar tegelijk: meer dan de helft (56 procent) van de autobezitters die een auto aanschafte die was voorzien van connectie car-toepassingen, is niet van plan of weet nog niet zeker of ze dat in de toekomst weer zullen doen. Daarnaast maakt 25 procent van de autobezitters geen gebruik van de connectiviteits-toepassingen waarmee hun auto is uitgerust. Dit is inclusief de 11 procent die niet weet of hun eigen auto over deze technologie beschikt.

Entertainment

Uit het onderzoek blijkt verder dat wereldwijd zes van de tien respondenten bereid zijn te betalen voor aan rijgedrag gerelateerde toepassingen als navigatie. Dit aandeel daalt naar 50 procent voor entertainmentdiensten. Bestuurders gebruiken daarvoor eerder apps op hun mobiel dan ingebouwde diensten.

Vooral eigenaren van de auto’s uit het duurdere segment lopen voorop in het adopteren van connectiviteitstoepassingen. Een proportioneel groter deel van hen is bereid te betalen voor deze diensten dan onder de bezitters van volumemerk auto’s het geval is.

Onlangs publiceerde Connecting Mobility een onderzoek waaruit ook bleek dat automobilisten amper de connectiviteitstoepassingen in hun auto gebruiken.

Mismatch

Automerken investeren flink in connected car-technologieën, maar het lukt ze blijkbaar niet om autobezitters te overtuigen van de toegevoegde waarde. Vincent Groen, hoofd automotive bij Kantar TNS stelt zelfs dat er sprake is van ‘mismatch tussen wat fabrikanten ontwikkelen en maken, en wat autobezitters zoeken.’ Kantar TNS ziet dat veel autobezitters de technologie nog steeds zien als iets extra’s, als een optie, en niet als een onlosmakelijk onderdeel van de auto. Ook ervaren veel autobezitters connectiviteit als ingewikkeld.

Om gebruik te bewerkstelligen, moeten automerken de relevantie van deze toepassingen inzichtelijk(er) maken voor autobezitters, stelt Groen. Onder andere door de manier te veranderen waarop ze de connected Cars verkopen. Hij doet een aantal suggesties: een persoonlijke toelichting en demonstratie van de nieuwe technologie geven, de toepassingen vereenvoudigen en vooral integreren in de aankoop in plaats van ze als een extra optie aan te bieden.

De resultaten voor de Chinese markt zijn opvallend anders dan de andere markten, blijkt uit het onderzoek. Connectiviteit, autonoom rijden, autodelen en elektrisch rijden, worden daar veel meer geaccepteerd.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.