Dick Bruna-bord langs de weg beïnvloedt snelheid maar kort

nudging, Nijntje, verkeersbord, snelheid, kinderen
Foto: archief Verkeersnet.nl

nudging, Nijntje, verkeersbord, snelheid, kinderenDick Bruna-borden langs de weg plaatsen om bestuurders te wijzen op een snelheidslimiet, werkt maar één tot twee weken. Dat concludeert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een recent onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag.

Het leek een aantrekkelijke gedachte: langs 30- en 50-kilometerwegen plaatst de gemeente een bord met een tekening van bijvoorbeeld Nijntje, en een bestuurder houdt zich eerder aan de snelheidslimiet. In een eerder vragenlijstonderzoek met foto’s zeiden automobilisten ook daadwerkelijk minder hard te gaan rijden bij het zien van zo’n bord – tot wel 4 kilometer per uur. Immers: een Dick Bruna-afbeelding roept sterke associaties om met kinderen en dus met afremmen. Het zou voor een afname van 20 procent van de ongevallen kunnen zorgen. Maar dit zogeheten nudging, automatische gedragsbeïnvloeding door het oproepen van associaties, werkt in de praktijk dus onvoldoende, concluderen de onderzoekers nu.

Oude rijgewoontes

Ze verrichtten bijna een half miljoen metingen – 478.885 om precies te zijn. Die metingen deden ze op tien 30 kilometer-wegen in zes steden in de Randstad: Zoetermeer, Rotterdam, Pijnacker, Delfgauw, Spijkenisse en Brielle. Ze keken naar drie verschillende snelheidsmaten: de gemiddelde snelheid, de snelheid die door 85 procent van de automobilisten niet wordt overschreden (V85) en het percentage snelheidsovertreders.

Nam de gemiddelde snelheid in de eerste dagen af met 0,75 kilometer per uur, de V85 verminderde met ongeveer 1,5 kilometer per uur en het aandeel overtreders van de snelheidslimiet werd 5 procentpunten minder. Maar in de tweede week na plaatsing verdween het effect vrijwel, en daarna zelfs helemaal. De borden kunnen de snelheid van automobilisten dus te weinig beïnvloeden – ze vallen snel weer terug in hun oude rijgewoontes.

De onderzoekers verwachten dat de borden wel werken als onderdeel van een groter pakket maatregelen, waaronder de toename van handhaving.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.