Geluidgoten werken goed

geluidgotenUit een proef met geluidgoten langs de N413 in Soest, in het buitengebied van Soesterberg, blijkt dat de betonnen platen in de berm een vermindering van het verkeerslawaai van gemiddeld 2 dB opleveren.  In combinatie met het recent aangebrachte geluidreducerende asfalt is er langs deze weg sprake van een totale geluidreductie van gemiddeld 5 dB.

De proef met de geluidgoten is een initiatief van Rijkswaterstaat en de provincie Utrecht.

In september 2013 heeft de N413/Richelleweg een nieuwe laag asfalt gekregen in het kader van het groot onderhoud. Aansluitend zijn er als proef ook geluidgoten aangelegd langs de westkant van de weg, over een lengte van 900 meter. Deze betonnen bermplaten hebben een bepaalde gleuvenstructuur die het geluid naar boven toe afbuigt. Hierdoor hebben mensen die dicht in de buurt van de weg wonen minder last van verkeerslawaai.
De geluidgoten zijn ontwikkeld door de Technische Universiteit Twente en in de markt gezet door 4Silence.

Als gevolg van de verbreding van de A28 werd verwacht dat het verkeer op de N413 zou toenemen. Om het extra wegverkeerslawaai op deze weg te beperken is overwogen om het bestaande asfalt op de N413 te vervangen door asfalt met een hoge geluidreductie. Dit type asfalt is echter niet geschikt voor wegen met veel kruisingen en veel op- en afritten omdat het al snel leidt tot ribbelvorming door het ‘wringende verkeer’, aldus de provincie Utrecht. Bij het groot onderhoud is daarom gekozen voor een type asfalt met een iets lagere geluidreductie en een langere levensduur. Dit zogeheten Gelderlandmengsel zou in combinatie met de geluidgoten een gewenste reductie kunnen opleveren. Eerder waren bij testvakken in Twente en Gelderland goede resultaten met de geluidgoten bereikt.

De geluidmetingen zijn uitgevoerd op verschillende momenten: eerst in de ‘oude’ situatie, vervolgens na de aanleg van het nieuwe asfalt en ten slotte na de aanleg van de geluidgoten.
Elke meting is uitgevoerd op verschillende afstanden van de weg in combinatie met verschillende hoogten. De resultaten zijn positief: de geluidgoten zorgen voor een geluidreductie op de lagere meethoogten van 1,5 tot 2,5 dB.

In combinatie met het geluidreducerend asfalt leidt dit tot een totale geluidreductie van 4,5 tot 5,5 dB.

De provincie Utrecht is positief over het resultaat in Soest. Voor een brede toepasbaarheid is er echter meer onderzoek nodig naar de werking van geluidgoten op verschillende locaties en onder verschillende omstandigheden. Daarnaast moeten ook zaken als onderhoud, verkeersveiligheid en duurzaamheid bij toekomstige keuzes betrokken worden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.