Schone auto’s gaan vroegtijdig de grens over

Hybrid_Electric_Toyota_PriusNogal wat schone auto’s verdwijnen over de grens. Rekensommetjes waarbij de milieuwinst van hybrides en elektrische auto’s over de volle levensduur wordt meegerekend, kloppen niet.

Dat blijkt uit onderzoek van TNO die de cijfers van de RDW over in- en export van auto’s op verzoek van IenM bekeek.

De samenstelling van het wagenpark wordt niet alleen bepaald door de instroom van nieuwe auto’s. Ook de import en export van gebruikte auto’s hebben een grote doorwerking op de milieueffecten van het wegverkeer.

Typerend voor Nederland is dat er een aanzienlijk export van gebruikte auto’s is, niet alleen late export van oudere gebruikte auto’s, maar ook vroege export van redelijk nieuwe gebruikte auto’s, vooral uit de zakelijke markt.

Dieselauto’s en andere voertuigen voor de zakelijk markt, worden voor een groot deel al op jonge leeftijd geëxporteerd. De eerste piek in deze export ligt sinds 2010 bij vier jaar maar daarna verdwijnt het grootste deel van de zakelijke auto’s alsnog naar het buitenland. Daartegenover staan benzineauto’s in privébezit, die ongeveer 17 jaar mee gaan en hoofdzakelijk worden gesloopt nadat verschillende eigenaren erin gereden hebben.

Hybride voertuigen in de zakelijke markt lijken de trend te volgen van dieselvoertuigen in dezelfde markt. De helft is al voor het zesde jaar geëxporteerd.

De export van redelijk nieuwe gebruikte hybride auto’s en elektrische auto’s wordt gezien als een ongunstige ontwikkeling, omdat hierdoor een deel van de CO2-reductie naar het buitenland weglekt.  Het verdient de aanbeveling om bij (fiscaal) stimuleringsbeleid er rekening mee te houden dat deze categorieën niet de gehele levensduur in Nederland blijven. Van deze voertuigen blijft maar een klein deel langer in de vloot, aldus TNO.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.