Kleine overstappunten hebben goede kans van slagen

gietenDe reizigers zijn enthousiast over het gebruik van het transferium in Gieten. De ov-voorzieningen zijn uit het dorp gehaald en door het intensieve gebruik van het transferium is de Qliner steeds vaker gaan rijden en er is een extra sneldienst bij gekomen. Lokaal ondernemerschap wordt gestimuleerd: zo is er geen OV-fiets aanwezig maar kunnen reizigers fietsen huren van de plaatselijke fietsenhandelaar en is wordt de kiosk bemand door een lokale ondernemer die ook voor toezicht zorgt.

Het is één van de voorbeelden uit de KpVV-brochure ‘Succesvolle multimodale en multifunctionele ov-knooppunten‘. Daarin worden tien voorbeelden van kleine en grotere knooppunten en bouwstenen beschreven die laten zien hoe je knooppuntenbeleid, -ontwerp, en -beheer tot een succes kunt maken. Opvallend: de kleinere overstappunten doen het goed.

Gemeenschappelijk kenmerk van de onderzochte overstappunten is dat op alle knooppunten die ingericht zijn op een auto-overstap, adequate parkeercapaciteit is. En trein en bus rijden vaak genoeg om er één te kunnen missen.

Ook gemeenschappelijk is een opgeruimde betaalbare/gratis stalling, met voldoende capaciteit, geen zwerffietsen en OV-fiets voor de minder goed beloopbare of per ov bereikbare bestemmingen vanuit het knooppunt.

Belangrijk is ook de kwaliteit van de looproutes van en naar de eindbestemmingen: snel en direct, intuïtief en op menselijke schaal. Verder moet je er gemakkelijk je weg kunnen vinden en het moet een sociaal veilig plek zijn.

De brochure geeft ook een aantal tips om in gedachten te houden bij het opzetten van een transferium.

Houd het simpel, begin met kleine investeringen, zo luidt de eerste aanbeveling. Met kleine investeringen kun je veel bereiken.

Houd knooppunten compact en maak ze intuïtief in het gebruik.Een compact ontwerp biedt overzicht en draagt bij aan het gevoel van veiligheid.

Knooppunten functioneren het beste als ze één geheel vormen met hun omgeving, als ze een prettige verblijflocatie zijn, meer gebruiksfuncties kennen dan overstappen alleen én beter bereikbaar zijn voor iedereen in de nabije omgeving. Goede voorbeelden zijn de stationsgebieden van Reuver, Dronten, Sliedrecht Baanhoek en Hilversum.

Maak het (bus)station herkenbaar voor de omgeving door het stationsplein als voetganger- en fietsvriendelijke ontvangstruimte in te richten.

Kijk rond het trein- en busstation en benut ideeën en initiatieven van ondernemers, instellingen en bewonersverenigingen in de omgeving. Zij zijn een logisch onderdeel van het knooppuntgebied. Ondernemerschap en betrokkenheid uit de omgeving bieden sociale veiligheid, de mogelijkheid voor schone toiletten, een snel ontbijt en een lunch-to-go. Combinaties van een VVV en horeca kunnen info geven over de omgeving, een prettige wachtplek bieden én een plek om even te werken of af te spreken.

Overigens is het ook een kwestie van volhouden. De exploitant van de kiosk in Gieten kon het niet bolwerken. Na een tijdje leegstand is onlangs een nieuwe ondernemer aan de slag gegaan.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.