Amsterdam biedt steeds meer Open Data aan

parkeren_amsterdamIn 2012 is in Amsterdam het project Open Data Exchange (ODE) gestart. Dit project heeft tot doel om de metropoolregio Amsterdam economisch te versterken door beschikbare (publieke) databronnen te ontsluiten voor bedrijven en consumenten. Op basis van deze data kunnen burgers, bedrijven, onderzoeksinstellingen en andere partijen diensten ontwikkelen die voorheen te duur of technisch niet mogelijk waren.

Er zijn inmiddels zo’n 320 datasets beschikbaar. De meeste betreffen de sector verkeer en infrastructuur, waarbij vooral parkeren veel open data oplevert. Via zogenaamde API’s wordt die data ook steeds beter toegankelijk.

Recent werd een datafeed toegevoegd met de actuele beschikbaarheid van parkeergarages en P+R-terreinen in Amsterdam. Eerder was voor Stadsdeelcentrum de data vrijgegeven met betrekking tot parkeerlocaties in de openbare ruimte, inclusief parkeerlocaties specifiek voor: autodeel-organisaties, belanghebbenden, invalidenparkeerplaatsen en laad- en losparkeerplaatsen. Ook is er data beschikbaar over parkeergebouwen met meer dan 200 plekken in heel Amsterdam en (statische) gegevens over de capaciteit en bezetting van openbare straatparkeerplaatsen.

Ook over de fiets komt steeds meer data los. Bijvoorbeeld over fietsrekken, fietsbeugels, fietsnietjes en fietsstallingen in de openbare ruimte van stadsdeel Centrum . En over de locatie van bewaakte fietsenstallingen in Amsterdam waarin je je fiets de eerste 24 uur gratis kunt stallen. Verder is het fietsnetwerk digitaal breschikbaar, voorzien van kenmerken. Ook de strooiroutes van Hoofdnet auto en Openbaar vervoer en Secundaire weg en fietspad zijn te downloaden.

Via GOVI is real-time informatie over haltes, vertrektijden en vertragingen beschikbaar.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.