Minister Schultz: geen zwaardere vangrail nodig voor vrachtwagens

vanrailHoewel er af en toe een vrachtauto door de vangrails rijdt, is het niet nodig over te gaan op zwaardere vangrails. Dit zegt minister Schultz in antwoord op Kamervragen.

De vangrails in Nederland voldoen aan de eisen die volgens Europese normen aan dit soort afschermingvoorzieningen kan worden gesteld, aldus de minister. Voor autosnelwegen in Nederland is uit oogpunt van acceptabele risico’s en kosteneffectiviteit voor het hoog kerend vermogen H2 uit deze normen gekozen. Het hoog kerend vermogen is getest met aanrijdingen door een personenauto en een autobus van 13 ton. Ook zwaardere voertuigen kunnen door vangrails met een prestatieklasse H2 nog worden gekeerd. Dat er soms een vrachtauto doorheen gaat, wordt niet zozeer bepaald door de voertuigsoort die is betrokken maar vooral door de soms zeer ongunstige omstandigheden waaronder de vangrail door het voertuig is geraakt, stelt Schultz.
De keuze voor de prestatieklasse H2 van de vangrail is mede gebaseerd op de betrokkenheid van de verschillende voertuigsoorten bij ongevallen met vangrails. Uit ongevallenanalyses, die voor de Nederlandse omstandigheden zijn uitgevoerd, is gebleken dat zware vrachtauto’s relatief weinig bij bermongevallen zijn betrokken. De minister verwacht dat de toename van het aandeel LZV’s tot een zeer geringe verschuiving in de betrokkenheid van zware voertuigen bij bermongevallen zal leiden. ‘Bovendien zijn er extra veiligheidseisen gesteld aan de LZV’s en aan de LZV-chauffeur’

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.