Prijsvraag moet leiden tot minder ongevallen door bandenpech bij vrachtauto’s

Ventieldopjes met een ingebouwde led die knippert als de bandenspanning te laag is. Of met een ingebouwd zendertje, die aan de thuisbasis doorgeeft dat de banden opgepompt moeten worden. Het zijn enkele inzendingen van de prijsvraag ‘bandenspanning’. Het uiteindelijke doel: minder files en ongevallen als gevolg van bandenpech bij vrachtwagens.

Te lage bandenspanning bij vrachtwagens is de belangrijkste oorzaak van bandenpech. Hierdoor ontstaan regelmatig lange files en soms ook ernstige ongevallen. Om het aantal bandenpechgevallen terug te dringen heeft Rijkswaterstaat samen met TLN, EVO, Vereniging VACO en de VerkeersOnderneming Rotterdam een prijsvraag bandenspanning uitgeschreven. Recent zijn de acht winnaars bekend gemaakt. De komende maanden realiseren de bedrijven hun oplossing en eind april 2012 worden de resultaten bekend gemaakt.
De acht winnaars ontvangen een stimuleringsbijdrage van maximaal 40 % van het geïnvesteerde bedrag. Een winnende oplossing was bijvoorbeeld een meetplateau waarmee bandenspanning, bandenprofiel en gewicht kan worden bepaald. De inzender uit Maasdijk gaat het systeem niet alleen voor zijn eigen vrachtwagens maar ook voor vrachtwagens van buurbedrijven beschikbaar stellen. Bij te lage bandenspanning rijden de chauffeurs meteen door naar een gespecialiseerde bandenfirma. Ook een traditionele oplossing (het controleren en oppompen van banden bij een APK controle van opleggers) bij een ferrymaatschappij in Vlaardingen werd beloond omdat daar een groot aantal vrachtauto’s gecontroleerd wordt.
Doel van de prijsvraag is om het aantal bandenpechgevallen bij vrachtauto’s op de rijkswegen in 2013 te verminderen met 25 procent om zo de veiligheid en doorstroming op de rijkswegen te bevorderen. Daarnaast verbruiken vrachtauto’s met banden op de juiste spanning minder brandstof, gaan de banden langer mee en kunnen ze hoogwaardig hergebruikt worden.
Inschrijvers moesten een complete aanpak indienen om te lage bandenspanning tijdig te signaleren en op te lossen. De oplossingen moesten leiden tot aanmerkelijk meer vrachtwagens met een juiste bandenspanning op het Nederlandse hoofdwegennet dan nu.

 

 

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.