Slimme verkeersregeling benut groen maximaal

Door de laatste auto altijd door geel te laten rijden, is de verwerkingscapaciteit van een verkeersregeling fors op te voeren. Nu zitten daar soms nog seconden tussen.

De nieuwe regelmethode wordt Groen op Maat genoemd. De basis van Groen op Maat wordt gevormd door een speciale detectorconfiguratie met achterliggende software. De detectorconfiguratie wordt op alle richtingen voor het gemotoriseerd verkeer neergelegd. Met deze configuratie in combinatie met slimme software is precies vast te stellen wanneer het laatste voertuig uit een wachtrij de stopstreep passeert. Het verkeerslicht springt vlak voordat het voertuig de stopstreep passeert op geel. Door deze maatregel is er nauwelijks onbenut groen en daardoor is er sprake van minder (onnodig) wachten op conflicterende richtingen. Vooral op kruispunten met diverse rustige richtingen – die buiten de spits in grote aantallen aanwezig zijn – levert de nieuwe configuratie en de bijbehorende software een aanzienlijke winst op als het gaat om wachttijden. Ook in drukke periodes is een winst in de totale wachttijd en geloofwaardigheid van de regeling te boeken doordat minimalisatie van onnodige groentijd op één richting positieve effecten heeft voor het gehele kruispunt. Met GOM kan tot 30% verliestijd bespaard kan worden, aldus Zeger Schavemaker van IT&T.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.