TomTom levert geen data meer aan politie

TomTom gaat in de licentievoorwaarden voor het verstrekken van verkeersdata opnemen dat de gegevens niet meer door de politie mogen worden gebruikt. Dit als reactie op de publiciteit die hieromtrent is ontstaan.
TomTom introduceerde begin dit jaar officieel TomTom Traffic Stats. Daarmee kunnen overheden en verkeersconsultants binnen 24 uur toegang krijgen tot actuele verkeersgegevens. Het Traffic Stats-portaal op http://trafficstats.tomtom.com maakt het mogelijk om de werkelijk gereden historische reistijden en snelheden op een weg of route te analyseren in elke willekeurige kalenderperiode en op elk tijdstip. Sinds TomTom de database in 2006 creëerde, zijn er meer dan 3 biljoen werkelijk gereden metingen verzameld. Elke dag worden daar meer dan 3,5 miljard nieuwe metingen aan toegevoegd en deze hoeveelheid groeit nog steeds. Verkeersinformatie is beschikbaar voor het volledige wegennet in Europa en Noord-Amerika. Gegevens zijn beschikbaar op zeer korte wegsegmenten vanaf 10 meter, afhankelijk van de lokale weggeometrie.
TomTom verzamelt op verschillende manieren de data. TomTom’s LIVE-apparaten staan voortdurend in verbinding met de TomTom-centrale om actuele verkeersinfo te ontvangen. Maar daarbij sturen ze automatisch lokatiegegevens terug aan de centrale. Daarnaast wordt GPS-data van de gewone TomTom binnengehaald op het moment dat de gebruiker zijn apparaat verbindt met de computer. In principe gaat het om dezelfde soort data, namelijk lokatie en tijd en daaruit kan dus ook een snelheidsprofiel worden gemaakt. Daarnaast krijgt TomTom data van Vodafone, die telefoons kan volgen via de zendmasten (de simkaart in LIVE-TomTom wordt daarbij overigens niet gebruikt om automobilisten te volgen). De zo verzamelde data wordt in Nederland gebruikt door een aantal provincies en enkele regio’s. Verkeersadviesbureaus als VIA en Hastig spelen hierbij een bemiddelende rol.
Naast TomTom zijn ook andere spelers op deze markt actief. Bijvoorbeeld INRIX, die gedetailleerde verkeersinformatie levert over het onderliggende wegennet. Die doen wat geheimzinnig over de bron van die informatie. Gesproken wordt over de inzet van het beroepsvervoer en gebruik van mobile data.
Om verkeersdata over het onderliggende wegennet binnen te krijgen wordt in ons land ook steeds vaker bluetooth gebruikt. Ontvangers langs de weg registreren voorbijrijdende bluetoothtelefoons en zo zijn voertuigen ook te volgen. Onlangs werd het 250ste Bluetooth-meetsysteem geplaatst. Daarmee wordt nu van circa 2000 kilometer rijbaan reistijdinformatie ingewonnen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.