TomTom data bruikbaar voor verkeerskundig onderzoek

TomTom blijkt data te kunnen leveren die bruikbaar is voor verkeerskundig onderzoek en een aantal voordelen biedt ten opzichte van de huidige methodes om reistijd te berekenen. Dit stelt DHV, die met de gegevens onderzoek deed voor een project op de N307.
Werkelijke reistijden worden nu veelal gemeten met lussen in de weg, of via bluetooth kastjes of kentekenregistratie via camerabeelden. Toch blijkt het vaak nog moeilijk te zijn om snel goede reistijdinformatie te verkrijgen. DHV heeft de reistijdinformatie van TomTom gebruikt bij een onderzoek naar vertragingen als gevolg van de brugopeningen op de N307.
TomTom verzamelt anonieme informatie over actuele reistijden op basis van gps metingen van TomTom’s die verbonden zijn met de centrale server van TomTom in combinatie met snelheden op basis van metingen uit het gsm netwerk van Vodafone en snelheden op basis lussen in de snelwegen. Daarnaast beschikt TomTom beschikt over een database aan snelheidsmetingen, op alle wegen waar gebruikers van TomTom navigatiesystemen hebben gereden.
Om inzicht te krijgen in de vertragingen en oorzaken als gevolg van de brugopeningen op de N307, is gebruik gemaakt van de historische reistijddata. TomTom leverde de gemiddelde reistijd over het traject per uur van de dag, de gemiddelde snelheid per wegvak per uur van de dag en tijd wegdiagrammen. Conclusie van DHV is dat het gebruik van TomTom reistijdinformatie voor verkeerskundige onderzoek een aantal voordelen biedt ten opzichte van de huidige methodes. De gemiddelde reistijd (en snelheden) zijn over langere perioden beschikbaar en er zijn reistijden (en snelheden) beschikbaar voor vrijwel alle wegen. Verder zijn variabele trajecten instelbaar. Hiermee is TomTom data geen revolutie voor het verkrijgen reistijdinformatie, maar wel een aanvulling op de al bestaande methodes, aldus DHV.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.