Postcode graveren is verleden tijd

In het verleden is getracht om op allerlei manieren om fietsdiefstal een halt toe te roepen waaronder het graveren van de fietsen met een postcode. Dit heeft echter niet geleid tot duidelijke resultaten in de bestrijding van fietsdiefstal. Daarom adviseert de Aanpak Fietsdiefstal om geen graveeracties meer te houden.
Ook het feit dat er in 2011 een verplichting komt dat nieuwe fietsen alleen op de markt mogen komen met een uniek framenummer, heeft de landelijke stuurgroep Aanpak Fietsdiefstal doen beslissen, met ingang van 2009, dat er geen postcode meer gegraveerd wordt in een fiets.De landelijk stuurgroep Aanpak Fietsdiefstal bestaande uit leden van de rijksoverheid, gemeenten, politie, fietsfabrikanten, fietsbranche, verzekeraars en consumenten vertegenwoordigers hebben bepaald dat het Rai standaard framenummer het enige nummer is dat mag worden aangebracht op fietsen die niet voorzien zijn van een origineel Rai standaard framenummer (plus evtueel aan te brengen fietschip). Het RAI standaard framenummer kan daarbij alleen worden aangebracht door gespecialiseerde graveerteams die werken volgens voorgeschreven richtlijnen en daarvoor zijn aangewezen. Mocht een fiets geen framenummer hebben, dan is graveren van een origineel Rai standaard framenummer een middel om de fiets tóch van een unieke identiteit te voorzien. Als hij dan gestolen wordt, kan de fiets na aangifte in ieder geval worden opgenomen in het fietsdiefstalregister. Graveren om het graveren (mensen laten spiksplinternieuwe fietsen graveren terwijl die voorzien zijn van Rai standaard framenummer en vaak een chip!) is zinloos en beschadigt de fiets onnodig waardoor de garantie komt te vervallen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.