De Lijn-topman: belangrijk om het delen van data goed te regelen binnen MaaS

Een Flexity Tram van De Lijn in Gent
Bron: https://delijn.prezly.com/media#

Vervoerders die participeren in een MaaS-platform moeten kunnen beschikken over alle verplaatsingsdata van alle reizigers die het platform gebruiken. Dat betekent dat de wederkerigheid van open data delen goed geregeld moet worden. Hiervoor pleit directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn in een interview met VerkeersNet. De Belgische vervoersmaatschappij levert zelf al een flinke bijdrage, benadrukt hij.

Roger Kesteloot is sinds 2010 de directeur-generaal van De Lijn, de Vlaamse openbare vervoersmaatschappij. De Lijn rijdt in heel Vlaanderen maar ook in Brussel, enkele Waalse gemeenten en in de grensstreek met Nederland. De vervoerder rijdt met bussen, trams, belbussen en verzorgt leerlingenvervoer.

Open data

“Open data kan vervoerders helpen om de dienstregeling en fleetmanagement te optimaliseren. Daardoor kunnen we de juiste vervoersmiddelen inzetten. Dat geldt ook voor spoorwegen”, aldus Kesteloot. Daarbij dienen volgens hem nog wel een aantal privacy-vraagstukken te worden opgelost.

De topman wijst op de ‘digitaliseringsroadmap’ van De Lijn, waarbij de vervoerder zijn data ook beschikbaar aan andere partijen stelt. “Wij geloven in business to business-open data. De vier Belgische vervoersmaatschappijen – De Lijn, NMBS, MIVB, TE – werken bijvoorbeeld op het gebied van ticketing samen, waarbij we onze abonnees een fysieke chipkaart aanbieden.”

Goede werkrelatie

Een ander project waar ze gezamenlijk aan werken is het mogelijk maken van contactloos betalen met de bankpas in de voertuigen. “Dit zal begin volgend jaar mogelijk zijn”, zegt Kesteloot. De vier vervoerders hopen hiermee de sociale veiligheid te verbeteren. De partijen werken verder aan een gezamenlijke routeplanner die binnenkort live gaat. Ook zijn er stappen gemaakt in het verbeteren van de nauwkeurigheid van realtime informatie bij haltes.

“Ik denk dat we de afgelopen jaren met de vier vervoerders heel hard gewerkt hebben aan een goede werkrelatie. We hebben gezamenlijke initiatieven ontplooid op het vlak van data-uitwisseling en gezamenlijke vervoersbewijzen. Op het vlak van digitalisering heeft er een evolutie plaatsgevonden. Dat was hard nodig. Samen zijn we rond de tafel gaan zitten om te kijken hoe we dit konden realiseren.”

(Tekst loopt verder onder foto)

Deelfietsenbedrijf Blue-bike
De Lijn is hoofdaandeelhouder in deelfietsenbedrijf Blue-bike.

Volgens Kesteloot zullen de ontwikkelingen op het gebied van reisinformatie, digitalisering en betaalsystemen “hard gaan”. Ook zal er volgens hem een “evolutie plaatsvinden” naar volledig autonoom rijden. Met name in Brussel, Gent en Antwerpen komt het openbaar vervoer volgens hem onder druk te staan door de demografische ontwikkelingen. Op dit moment werkt vervoerder MIVB in Brussel hard aan de automatisering van metrolijnen 1 en 5. De verwachting is dat hiermee de frequentie omhoog kan gaan van iedere drie minuten naar iedere twee minuten een metro.

Nieuwe indeling

Verder start De Lijn samen met 2getthere en Brussel Airport binnenkort met het testen van een zelfrijdende, elektrische shuttlebus. De verwachting is dat dit voertuig in 2021 ook passagiers gaat vervoeren op de luchthaven.

Een andere interessante ontwikkeling op het gebied van OV waar de directeur-generaal op wijst, is dat Vlaanderen zal worden ingedeeld in vijftien vervoerregio’s. “Daarbij gaat de zeggenschap van de Vlaamse gedeeltelijke overheid over naar de regio’s die zelf bijvoorbeeld vervoer op maat gaan aanbieden. Wij willen daarin een van de spelers zijn, maar dit gebeurt volledig in concurrentie.” Tegen het einde van het jaar moeten alle vervoerregio’s hun mobiliteitsplan presenteren.

Lees ook:

‘Experimenteer met datadeling op kleine schaal voor realisatie MaaS’

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, geeft op dinsdag 21 mei een presentatie tijdens het OV Debat in het provinciehuis in Utrecht. Ga naar de evenementenwebsite voor het volledige programma.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.