Een derde van Greenwheels-klanten doet eigen auto weg

Nieuwe elektrische Greenwheels FOTO Greenweels

1 op de 3 Greenwheels-leden doet zijn of haar eigen auto weg. Bovendien rijden klanten minder kilometers met de auto dan gemiddeld, wat goed is voor een C02-besparing van 14.500 ton. Dat maakte Adviesbureau Goudappel Coffeng donderdag in Driebergen bekend bij de presentatie van de eerste serie elektrische Greenwheels.

Goudappel Coffeng stelde een enquête op. Die ging naar de Greenwheels-klanten die tussen januari en augustus minimaal een rit maakten. 798 mensen vulden de vragenlijst volledig in. Van één auto maken 24 mensen gebruik, concluderen de onderzoekers. Immers: Greenweels heeft 41.388 klanten en heeft 1700 auto’s op straat staan. Het bedrijf heeft overigens meer auto’s: 400 in Duitsland en 900 bij bedrijven, maar die zijn buiten beschouwing gelaten.

Minder

De 24 mensen deden na het lid worden acht auto’s weg en schaften er drie niet aan. De onderzoekers concluderen: per Greenwheels-auto zijn er elf ‘gewone’ auto’s minder op de weg. Maal het totaal van 1700 Greenwheels-auto’s, maakt dat er 18.700 auto’s van de straat worden gehouden.

Dat zoveel mensen hun auto echt weg doen is opvallend, zeggen Goudappel Coffeng-directeur Wim Korver en onderzoeker André Oldenburger na afloop van de presentatie. Uit veel onderzoeken blijkt volgens hen namelijk dat mensen een tweede of derde auto inleveren. Greenwheels-klanten doen naar nu blijkt echt hun ‘eerste’ auto weg.

Er is veel potentie, zien de onderzoekers. Nog drie mensen zouden een auto willen inleveren als Greenwheels verder uitbreidt – met elektrische auto’s bijvoorbeeld – of als hun persoonlijke situatie verandert. Klanten van Greenwheels zouden dus nog eens 5.100 auto’s weg willen doen. En het aantal kan nog meer groeien, concluderen de onderzoekers uit eerder onderzoek van TNS Nipo. Daaruit zou blijken dat 19 procent van de Nederlanders openstaat voor autodelen. Op dit moment doet ‘maar’ 1 procent van de Nederlanders met een rijbewijs het.

Besparing

Greenweels-klanten gebruiken volgens het onderzoek ook minder vaak de auto. Reden ze voor hun lidmaatschap zo’n 7597 kilometer per jaar, na het lid worden daalde dat aantal tot 5650 kilometer per jaar. Dat is een besparing van 1947 kilometer per persoon per jaar, rekenen de onderzoekers voor. Dat aantal maal het aantal Greenwheels-klanten, maakt in totaal 81 miljoen kilometers. Inclusief de potentiële doelgroep zou dat zelfs 1,5 miljard kilometer zijn.

Met die 81 miljoen kilometer besparen de ‘Greenwheelers’ 14.500 ton CO2. Uitgangspunt is een uitstoot van 177 gram CO2 per kilometer. In plaats van de auto pakken de Greenwheel-klanten nu vaker de fiets of het OV.

88 procent van de Greenwheels-klanten staat open voor een elektrische auto en meer dan de helft is bereid om hier meer voor te betalen. Worden alle Greenweels-auto’s door elektrische exemplaren vervangen, dan scheelt dat per gebruiker 1.345 kilo CO2 per jaar. Wanneer het volledige potentieel van de autodeelmarkt wordt benut, dan is dat in totaal ruim 1 megaton aan CO2, voorzien de onderzoekers.

Elektrische vloot

Greenwheels is hard bezig om de vloot te elektrificeren. Donderdag lanceerde het bedrijf samen met NS de eerste twee Volkswagen e-Golfs. Eentje staat er bij station Driebergen-Zeist, de andere staat bij Rotterdam-Centraal. In november moeten er vijf in Den Haag komen, vertelde directeur Andrew Berkhout bij de presentatie. En er zijn volgens hem plannen voor het plaatsen van een aantal auto’s op de Zuidas in Amsterdam.

Het aantal elektrische auto’s zal geleidelijk aan groeien, zegt hij. Hij wil daarover graag in gesprek met gemeentes. “We hebben elkaar nodig om de transitie door te zetten.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.