Nieuwe detectiemogelijkheden genomineerd voor Intertraffc Award

detectieNieuwe detectiemogelijkheden voeren de boventoon tijdens Intertraffic 2016. Maar ook is er een fietsapp te vinden waarmee je zelf het verkeerslicht op groen zet. En een folie met ingebouwde accu’s die zichzelf oplaadt.

Een internationale jury heeft zich gebogen over meer dan 90 inzendingen die in aanmerking willen komen voor de Intertraffic Innovation Award. Daaruit is een shortlist van 15 genomineerden voortgekomen waaruit tijdens Intertraffic 2016 de winnaar wordt gekozen.

Tot de opvallende inzendingen behoren onder meer Smart Ultimate Verlichting van de HR Groep. Dat is een folie met geprinte zonnecellen, energieopslag en sensoren die kan worden toegepast op verkeersborden en wegwijzers. De folie licht op en de sensoren in de folie zorgen ervoor dat het product efficiënt met energie omgaat.

RingGo stelt automobilisten in staat om de beschikbaarheid van parkeerplaatsen in het centrum van een stad te checken, er direct naartoe te navigeren en te betalen voor de beschikbare ruimte. Het product maakt gebruik van een speciaal algoritme dat anonieme historische parkeergegevens koppelt met real-time sensorinformatie van de parkeervakken. Dezelfde leverancier – Parkmobile Group – brengt samen met BMW ook een systeem dat het mogelijk maakt om een parkeerplaats te reserveren vanaf van het dashboard van de auto.

Siemens komt met Sitraffic SiBik dat omschreven wordt als is een infrastructuurloos fietsprioriteringssysteem per smartphone App. Zodra een fietser met de geactiveerde smartphone App bij de kruising komt, wordt een virtueel ‘triggerpoint’ geactiveerd. Het controlecentrum activeert vervolgens de opdracht om de groentijd van het verkeerslicht in te laten gaan of uit te breiden. Alle ‘triggerpoints’ zijn op software gebaseerd en vereisen geen specifieke wegkantinfrastructuur.

Verder zijn de nodige detectiesystemen genomineerd voor de Intertraffc Award. Dynamic bijvoorbeeld is een kant en klaar systeem dat werkt met Bluetooth sensoren en gespecialiseerde software. Het is eenvoudig aan de wegkant te installeren en biedt behalve de reistijd en dergelijke ook informatie over vervuiling, atmosferische status en de conditie van het wegdek, aldus de leverancier.
Dat laatste kan nog gedetailleerder met sensoren van de Turkse fabrikant Ortana dat mogelijkheden biedt om alle wegomstandigheden te identificeren, met inbegrip van oppervlaktetemperatuur, waterfilm hoogte, ijslaagdikte, de status van de weg, ijspercentage, vriestemperatuur, sneeuwhoogte en rolweerstand.

WheelRight drive-through is een bandenmanagementsysteem dat de bandenspanning, het gewicht van het voertuig en de profieldiepte rond de omtrek van de banden meet. En dat allemaal als het voertuig over de op de weg gemonteerde sensoren rijdt. En uit Israël komt SaferTraffic Platform, een op video gebaseerde toepassing die een efficiënte detectie en handhaving van risicovolle verkeers- en parkeerovertredingen mogelijk moet maken.

HR Groep komt ook met MB multilayer parking, een meerlaags fietsparkeersysteem dat afwijkt van bestaande systemen. Belangrijke verschillen zijn dat de fiets vanaf de vloer in een horizontale positie is tot hij in zijn houder wordt geplaatst in de tweede laag, en zodoende gemakkelijk in gebruik is. De hoogte van het systeem is minder dan de bestaande rekken vanwege een parkeersysteem waarbij de bovenste fietsen in een schuine hoek boven de onderste worden geparkeerd.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.