Nominaties voor Innovation Award Intertraffic

Een nieuw systeem van TomTom waarmee nauwkeurig verkeerstromen zijn te meten. Een verkeersdrempel gevuld met vloeistof. En een fiets uitgevoerd met reflecterende verf. Drie van de in totaal 17 innovaties die door de jury van de Intertraffic Innovation Award zijn genomineerd. De winnaar van deze prijs wordt tijdens Intertraffic Amsterdam bekend gemaakt. De vakprijzen worden toegekend in zes categorieën: ‘Parkeren’, ‘ITS Verkeersmanagement’, ‘Duurzaamheid’, ‘Infrastructuur’, ‘Veiligheid’, en ‘Coöperatieve systemen’. Een selectie van de genomineerden.

HOKA Verkeerstechniek komt met een systeem voor het afschermen van bestemmingen op verkeersborden door middel van lasertechnologie. In plaats van zwarte of gele tape, wordt laserlicht gebruikt om bepaalde bestemmingen op verkeersborden af te schermen bij wegwerkzaamheden of omleidingen. Dit betrekkelijk simpele doch zeer effectieve middel heeft een groot aantal voordelen, in het bijzonder de beperking van verkeershinder doordat er geen rijstroken hoeven te worden afgezet. Daarnaast vergroot het de veiligheid van wegwerkers die niet langer op ladders of hoogwerkers hoeven te klimmen om de bestemmingen handmatig af te plakken.

Ramböll Sweden AB, komt met real-time analyse-apparatuur waarmee wegbeheerders de kwaliteit van wegmarkering snel kunnen meten en tegelijkertijd data verzamelen over retroreflectie in droge en natte omstandigheden, helderheid, frictie, dikte, en breedte/lengte/tussenruimte/ontwerp. Daardoor kunnen er meer kilometers worden afgelegd tegen lagere kosten. Bovendien is er ook geen handmatige – en mogelijk gevaarlijke – dataverzamelmethode meer nodig.

Badennova, BIV  brengt een verkeersdrempel met speciale vloeistof die vervormt als auto’s er met de correcte snelheid overheen rijden, waardoor deze geen weerstand biedt en geen schade aan auto’s veroorzaakt. Aan auto’s die te hard rijden, biedt de drempel dezelfde weerstand als een normale verkeersdrempel. Volgens de producent kunnen de vloeistof en het drempelontwerp worden aangepast aan elke snelheidsbeperking of wegtype.

Potters Europe toont de C-Me-2. In het C-Me-2 project worden de retro-reflectieve voordelen van goed zichtbare glasparels voor wegmarkeringen gebruikt in een verf die speciaal is ontworpen voor gebruik op fietsen. Net als de wegmarkeringen, zullen fietsers nachts en in natte omstandigheden veel beter zichtbaar zijn en dit zijn de meest risicovolle omstandigheden voor deze kwetsbare weggebruikers.

Parkeerplaatsen die zijn gereserveerd voor gehandicapten worden vaak bezet door foutparkeerders. Biopark is een mobiele parkeervergunning met elektronische vingerafdrukidentificatie en is ontworpen om misbruik van en/of fraude met gehandicaptenvergunningen tegen te gaan. Door deze innovatie kunnen de bevoegde instanties verloren omzet terughalen en tegelijkertijd de gehandicaptenparkeerplaatsen vrijhouden voor de mensen die ze echt nodig hebben.

Het vervolg op TomTom’s introductie van High Definition Traffic voor de consumentenmarkt in 2007 is de TomTom HD Flow. Deze innovatie, bedoeld voor de B2B en B2G markt, biedt vergelijkbare voordelen en meer. De TomTom HD Flow optimaliseert dekking door een verbeterde penetratiegraad het combineert informatie van GSM en GPS apparatuur. Deze data worden weer op een intelligente wijze gecombineerd met fusion logic om zo meer accurate reistijdinformatie te kunnen leveren. Zodra het aantal detectoren toeneemt, verwacht men dat de beschikbaarheid en kwaliteit van verkeersinformatie verder zal verbeteren.

Gebaseerd op de vooronderstelling dat de meeste mobiele telefoons beschikken over Bluetooth-technologie, kunnen de signalen die door dit apparaat worden uitgezonden, worden toegepast om data te verzamelen die gebruikt kunnen worden voor accurate en real-time verkeersinformatie. Trinité – BlueTracking beroemt zich op voordelen zoals massabereik, anonimiteit, minimaal onderhoud en nauwkeurigheid.

DTV Consultants toont Odysa In-car. Dat staat voor Optimalisatie door Dynamische SnelheidsAdvisering (Odysa) beoogt het functioneren van het verkeersnetwerk over de hele lijn te verbeteren door het aantal stops bij verkeerslichten te minimaliseren via dynamische in-car snelheidadvisering aan bestuurders. Als de weggebruiker zich aan de adviezen houdt, wordt hij/zij beloond met groen licht bij het eerstvolgende verkeerslicht .

Het Travolution systeem van Gevas Software verbetert de synchronisatie en fasering van verkeerslichten om stoptijden te verminderen en het biedt de mogelijkheid om het aantal daadwerkelijke stops te reduceren door een communicatieverbinding te creëren tussen auto’s en het netwerk van verkeerslichten. De genetische algoritmes zijn ontwikkeld door Gevas software in samenwerking met de Technische Universiteit München.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.