Drie scenario's

Kosten Wmo-vervoer Den Helder lopen op, college overweegt eigen bijdrage

Gemeente Den Helder
Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock

De kosten voor het Wmo-vervoer in Den Helder zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Om grip te krijgen op deze kosten, overweegt het college van burgemeester en wethouders (B&W) daarom een eigen bijdrage voor reizigers in te voeren. Tijdens de zogeheten beeldvormende avond van maandag kreeg de gemeenteraad in totaal drie opties voorgeschoteld: een eigen bijdrage per rit, per kilometer of per jaar.

Bij de eerste optie, een eigen bijdrage per rit, wordt er altijd een vaste eigen bijdrage verrekend. “Dat is voor de uitvoering vanuit de gemeente goed te doen, want het is heel overzichtelijk”, zegt Annelies van Dorsselaer, teammanager Zorg bij de gemeente Den Helder. “Ook voor inwoners is deze optie duidelijk, want zij weten meteen waar ze aan toe zijn.”

De tweede optie, een eigen bijdrage per kilometer, is volgens Van Dorsselaer een stuk ‘ondoorzichtelijker’ vanwege de kostenopbouw. Het derde scenario, een vaste eigen bijdrage per jaar, geldt echter als minst favoriete optie. “Het nadeel hierbij is dat mensen waarschijnlijk niet meer nadenken of ze überhaupt wel een taxi nodig hebben. Of je nu één rit of tachtig ritten nodig hebt: je moet sowieso die vaste bijdrage betalen. Mensen zullen daardoor niet strakker naar hun eigen vervoersbewegingen kijken.”

Oplopende kosten

Volgens het gemeentebestuur is de introductie van de eigen bijdrage noodzakelijk om grip te houden op de kosten. Deze zijn de afgelopen jaren namelijk flink gestegen. In 2021 kostte het Wmo-taxivervoer de gemeente nog 938.366 euro. Een jaar later kostte dit type vervoer de gemeente 1.248.866 miljoen euro. Vorig jaar liepen de kosten zelfs op tot bijna anderhalf miljoen (1.433.645) euro, een kostenstijging van in totaal 495.279 euro ten opzichte van 2021.

Of de eigen bijdrage ook daadwerkelijk wordt ingevoerd en in welke vorm, is nog niet duidelijk. Daar worden nog knopen over doorgehakt. Eerst wordt er vanuit het college een raadsvoorstel naar de gemeenteraad gestuurd. Daarna buigt de raad zich over de kwestie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.