Waarom zouden jongeren nog taxi- of touringcarchauffeur worden?

Daklicht taxibus
Foto: Toyota

De grote zoektocht naar taxi- en touringcarchauffeurs wordt steeds meer op jongeren gericht. TaxiPro sprak jonge mensen die al werken in de branche over hun keuze voor het vak en wat vervoerders kunnen doen om de jonge doelgroep meer aan te spreken.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

12 reacties op “Waarom zouden jongeren nog taxi- of touringcarchauffeur worden?”

Cynthia de Neijs|21.10.21|09:51

Ik begon met taxi rijden toen ik 21 was. Nu, 8 jaar later doe ik het nog altijd met veel plezier. In de tussentijd heb ik mijn mbo en hbo diploma gehaald, nu werk ik fulltime als chauffeuse. En nog altijd met veel plezier. Er zijn een hoop mogelijkheden in deze branche. Het lijkt mij een heel tof vraagstuk om mij over te buigen met mijn ervaring en hbo diploma in communicatie en multimedia design! Je zou een toffe campagne kunnen opzetten bijvoorbeeld en vast nog heel veel meer. Heel interessant

Viptouringcar.nl|19.10.21|14:52

Verder ben ik voor een verhoging van het uurloon van 25%, zodat een 32-urige overeenkomst een ‘fulltime’- salaris oplevert. Door de veelal wisselende diensttijden is het vaak onmogelijk om één chauffeur wekelijks 40 uur te laten werken. ’s Avonds komen de chauffeurs vaak nét te laat thuis om de volgende ochtend weer te mogen starten met de groepen die er voor die dag op staan. 32 uur x 125% uurloon geeft de chauffeur meer tijd voor zich/haar zelf.

Viptouringcar.nl|19.10.21|14:47

De 5/6e regeling vind ik een faire regeling (mits correct toegepast op dagtochten met één en hetzelfde gezelschap) bij wisselende diensttijden. Elke branche met vaste werktijden kent ook vaste pauzetijden waar ik nooit iemand over hoor klagen. De 5/6e regeling geeft duidelijkheid op voorhand én voorkomt juist gesteggel nadien om een pauzetijd-bepaling overeen te komen.
Verschillende groepen binnen één dienst? Dan wat mij betreft 6/6e hanteren (groepsvervoer) met eventueel onderbrekingstoeslag.

Viptouringcar.nl|19.10.21|14:39

Waarom zouden jongeren (en ouderen) nog taxi- of touringcarchauffeur worden? Simpel:
Noem mij één andere baan waar je door de werkgever betaald wordt om achter een groot raam plaats te nemen om de hele dag naar buiten te kijken, terwijl je de mooiste plekjes van Europa ontdekt. En specifiek voor jongeren die het leuk vinden om op een ‘dikke bak’ te rijden: er is geen auto zo vet uitgerust als een gemiddelde touringcar! Geen Maybach of G-wagon kan er aan tippen. 😉

gerbenmeulman|18.10.21|11:54

Als de 5/6 regeling er af word gehaald,en de touringcarbedrijven goede full time kontrakten bieden,komen de chauffeurs wel terug,maar als er alleen 0-uren kontrakten worden aangeboden,en gereden word met gepensioneerde chauffeurs ,kun je dat wel vergeten.
En maar klagen dat ze geen chauffeurs krijgen,logisch toch.

Pierre van Aert|16.10.21|19:56

Het bedrijf waar ik gewerkt hebt stuurde je gewoon naar één van de twee standplaatsen in de stad waar je op een volgende rit moest wachten. Nadeel was dat het gewoon grote parkeerplaatsen waren waar voor de rest helemaal niets was en je moest in de bus/taxi blijven zitten wachten tot de volgende rit binnen kwam

Bart Goossens|15.10.21|19:11

Bij diversen bedrijven gewerkt maar nog nooit meegemaakt als er 40 minuten niets te doen is dat er tegen je gezegd word nu heb je pauze.
Gebeurt dit in een gewoon bedrijf dan ligt deze binnen 2 dagen plat.
Tijden waarop er niets te doen is, is een probleem voor de werkgever en niet voor de werknemer.

Pierre van Aert|15.10.21|17:42

De werkgever moet gewoon vanaf het moment dat de sleutel in handen van de chauffeur komt bij aanvang van de dienst tot het moment dat de sleutel weer ingeleverd wordt en einde dienst de uren betalen.
Wil de werkgever dat niet gewoon de boel stil leggen, staken dus.

Douwe Noordhof|14.10.21|20:04

De leukste baan tot nu toe. Ook de slechts betaalde. Ik hoef niet rijk te worden maar een beetje meer loon zou het stukken beter maken. De tweede ergernis zijn de mogelijkheden die er zijn om onbetaald thuis te wachten op nieuwe ritten. Niet verloonde uren. Wanneer deze beide uitdagingen worden opgelost ziet het er volgens mij goed uit voor de toekomst.

Gert Bosch|14.10.21|16:53

Heb 45 jaar gewerkt als taxichauffeur. De overheid heeft eerst deze bedrijfsgroep kapot gemaakt en nu vinden ze het gek dat niemand hier in stapt.

Frans van den Bos|14.10.21|13:42

Hoi, het is fijn om chauffeur te zijn, afwisselend en met veel jongeren. Ik wet nu bijna 10 jaar op de taxi, in het begin met schooljeugd daarna ook ov en daarna interact kontour. Nu zorgvervoer Zwolle een leuke baan waar je gewaardeerd wordt als chauffeur. Ik ben inmiddels met pensioen maar ben nog te vit om thuis te blijven, en dat vind mijn werkgever geen probleem, er is lastig aan chauffeurs te komen, en daar speelt zeker het salaris in mee.

Stef Bouwhuis|14.10.21|11:46

Als je jongeren wil aantrekken, betaal ze dan na een proefperiode van 6 maanden het volwassenenloon.
De bus mag duur zijn, de brandstof ook, maar helaas worden jongeren vaak alleen gebruikt als ze weinig kosten met een contract voor bepaalde tijd. Daarna worden ze afgedankt en wordt de volgende jongere ingezet. Als je niet goed kunt betalen (lage prijzen), dan moet je misschien niet verbaasd kijken als de animo afneemt. Verwen je chauffeurs eens met een maaltijdbox of met een brunch op locatie!