Dít maakt de branche weer aantrekkelijker voor chauffeurs

Chauffeur, bestuurder
Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

De taxisector kampt met een groot chauffeurstekort. Een flinke loonsverhoging is echter niet de oplossing om mensen naar de branche te lokken, denkt commercieel directeur Rutger Smale van Taxiwerq. De detacheerder en opleider heeft ook met het tekort te maken. Onder meer een verandering in de instelling van werkgevers en opdrachtgevers in het zorgvervoer, zouden volgens hem wel aan de oplossing kunnen bijdragen. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

16 reacties op “Dít maakt de branche weer aantrekkelijker voor chauffeurs”

Gero Jepeka|09.10.21|21:20

Deel de hierboven in het stuk gemaakte analyse niet. Praatjes om de slechte arbeidsvoorwaarden van chauffeurs te continueren.
Eerst moet je honderden euro’s investeren in een onzinnige opleiding getoetst door monopolist CBR. En inderdaad een dieptrieste CAO met extreem lage uurlonen (11,62 bruto), amper vergoedingen voor ongebruikelijke tijden en een totaal losgerukte pauzeregeling. Daarom is er een tekort! Omhoog dat loon en weg met het onbetaalde wachten! Dan verder praten.

Johan Verweij|07.10.21|17:56

Wat ook zou helpen is het afschaffen van die belachelijke pauzeregeling.
Tot 3 uur onbetaald wachten per dag!
Wie verzint zoiets, en wat doet de vakbond eraan? (niets)

Lucas Nietveld|02.10.21|12:14

We zijn bezig met de nieuwe c.a.o onderhandelingen bij de fnv!waar wij deze punten allemaal naar voren brengen!
Dus hoemeer leden ! Dan kunnen we een sterkere vuitst maken naar deze onderwerpen!!

Marco van der Spek-Stikkelorum|02.10.21|09:33

Ik deel de mening dat in een aantal gevallen plezier, zingeving en maatschappelijke betrokkenheid hoger gewaardeerd kan worden dan loon, maar dat mag nooit het leidende argument zijn. Zeker als je een branche aantrekkelijk wil houden dienen arbeid en financiële waardering in verhouding te staan tot elkaar.

Jan Buitenhuis|02.10.21|09:29

Ik zie wel zeker een groot probleem als het over salaris gaat, als je 9 uur werkt houd je na onderbreking en stilstand nog 6.5 uur over.
Het salaris is te laag om ook nieuwe collega’s aan boord te houden, ze gaan al vaak na een maand weer weg omdat het toch best pittig werk is voor het salaris wat ze krijgen, en dan is de overstap naar een ander bedrijf snel gemaakt, dus ja maakt de CAO taxi aantrekkelijker!

Jan Buitenhuis|02.10.21|09:22

Het is zeker een verbetering als het salaris opnieuw word bekeken, voor de chauffeur die 32/40 werkt is zeker geen vet pot,als je op een dag 9 uur heb gewerkt houd je na stilstand en onderbreking nog 6.5 uur over.
En waarom geen toeslag voor in de weekenden werken, ook dan zal je meer collega’s enthousiast krijgen om te werken, en dat geld ook voor de nieuwe chauffeurs, het salaris is in mijn ogen toch een groot struikelblok om de nieuwe collega’s binnen te halen!

Mark Vos|02.10.21|09:21

Je gaat de chauffeur pas serieus nemen als je ook zorgt voor een serieuze CAO. Dus eerlijk loon, toeslag voor werken op onregelmatige tijden, reiskostenvergoeding, een goede ziektekostenregeling e.d.

Janny Luppes-de Boer|02.10.21|09:14

Zoals een oudere dame die ik regelmatig vervoer in het kader van de WMO zei: jullie verdienen het om net zo gewaardeerd te worden als mensen die in de zorg werken! Geef dat maar door!
Hierbij dus. En ja, ben het er mee eens dat we een grote ver onderschat verantwoordelijk beroep hebben.
En de pauzes zijn essentieel. We zijn geen robotten namelijk. Daarover hoor ik veel klachten van collega’s van andere bedrijven waar ze ook geen eindtijd hanteren….

Rudie Elmio|02.10.21|00:28

Een heftruck chauffeur heeft een hoger salaris vaste uren en bij ploegendienst een vaste toeslag reiskostenvergoeding en vaak een 13e maand. Het is dat ik voor dat laatste jaar me eigen niet wil omscholen.

Marit van Santen|01.10.21|11:42

De laatste alinea is de enige die zinvolle. De rest… het lijkt wel of de opstap- en bestelmarkt niet meer mee wordt genomen in de afweging wat wel en niet te doen om chauffeurs te behouden/verkrijgen. De chauffeurs die alleen op de piekuren door-de-weeks overdag rijden nemen misschien genoegen met een laag uurloon, maar de chauffeur die bij nacht en ontij voor elke dronken gek klaar staat, denkt daar zeer waarschijnijk heel anders over. Ik in ieder geval wel.

Stevie W|30.09.21|22:36

@Toro Rojo Inderdaad, zolang overheden kiezen voor de goedkoopste inschrijving- en en bedrijven te pas en te onpas chauffeurs op pauze zetten zal de leegloop alleen maar groter worden. De CAO heeft ook totaal niets meer op met de chauffeurs, maar is duidelijk een 1 tweetje tussen werkgever en overheid.

Bart Goossens|30.09.21|16:08

het rijden als chauffeur is best leuk
maar de betaling en cao is het slechtse
waarin ik ooit gewerkt heb.
vooral de wachttijden die als pauze tijden worden gerekend

Toro Rojo|30.09.21|15:49

Probleem aanpakken waar het al jaren zit.Aanbestedingen! Werkgevers moeten voor weinig geld het werk doen. Gevolg laag salaris chauffeurs. Hoge werkdruk. Klanten worden niet op tijd opgehaald(klagende klanten). Werk aantrekkelijk maken voor chauffeurs is zeker loonsverhoging en werkdruk verlagen. Werk is al lang niet meer zo leuk als vroeger. Het woord wat vaak onder de collega’s genoemd word is werkslaaf!

Hans Kuipers|30.09.21|15:05

Wat ook zou helpen is het afschaffen van die belachelijke pauzeregeling.
Tot 3 uur onbetaald wachten per dag!
Wie verzint zoiets, en wat doet de vakbond eraan? (niets)

Bart Goossens|30.09.21|13:32

In de corona tijd met pensioen gegaan
Mijn contract van 160 uur werd omgezet in een 0 uren contract
Na twee maanden had ik nog 60 uur over en die mocht Taxi Linsen zelf rijden
Dit alles omdat geld niet het belangrijkste is

Eduard Harmsen|30.09.21|12:35

Juist door het verhogen van het loon, kan iemand dus ‘genoegen’ nemen met een 24-32 uren contract.
Op die manier kan men dus nog een mooi loon verdienen, wat normaal gesproken niet toereikend zal zijn, en dus uitnodigend werkt richting andere sectoren en grotere contracten.
Vergelijk eens wat er verdiend wordt in de schoonmaakbranche bijvoorbeeld…..