ANWB-dienst

Gemeente Amstelveen start met vervoerservice AutoMaatje

Bejaarde dame met rollator
Bejaarde dame met een rollator. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Venema Media

Inwoners van Amstelveen kunnen vanaf februari volgend jaar gebruik maken van de ANWB-dienst AutoMaatje. Dat heeft de gemeente bekendgemaakt. AutoMaatje is een vervoerservice waarbij vrijwilligers, met hun eigen auto, inwoners die minder mobiel zijn tegen een lage vergoeding vervoeren. Het gaat hierbij om korte afstanden.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

8 reacties op “Gemeente Amstelveen start met vervoerservice AutoMaatje”

Stevie W|23.12.22|10:25

@Peter Precies, in de regio waar ik werkzaam ben zijn de meeste Zorgboerderijen en Dagbestedingen overgestapt op ‘vrijwilligers’ met eigen taxibussen op geel kenteken. De prijs wordt verdisconteerd in de zorgvraag en de zorgverzekeraar betaald. En dan klagen de Gemeenten ook nog dat het leerlingenvervoer en het overgebleven WMO vervoer zo duur is.

Taxi Volendam|23.12.22|10:15

Wanneer je € 2.50 per persoon berekend aan je passagier Stef, zit je boven het Maximale taxi tarief wat een taxichauffeur mag berekenen voor een ritje, lees taxiwet en regelgeving.
(Maximaal 8 passagiers, busje, maakt hier €20 per ritje)
Dat kan je op een economisch delict komen te staan, Chauffeurspas weg.
Een vrijwilliger hoeft bij personen vervoer nergens op te letten omdat er geen enkele controle door wie dan ook op is en de taxi regelgeving bovendien niet deugt.

Peter Vriens|23.12.22|09:35

@ Stef,
Dat willen professionele Taxi Ondernemers wel en deden dat voorheen ook, maar het moet wel winstgevend zijn.
En dat is het punt: door al het z.g. gesubsidieerde vrijwilligers vervoer is de “spoeling” te dun geworden voor de profesionele ondernemers, waardoor ze het loodje leggen.
Tegen subsidie’s kan je niet op.
Dat is geen klagen maar meten met 2 maten door vooral ILT , gedogen dus, waar gemeenten op hun beurt misbruik van maken door illegaal vervoer te sponseren en te gedogen.

Stevie W|23.12.22|00:24

Voor de Gemeenten snijdt het mes aan 2 kanten, besparing op Regiotaxivervoer en participatie vanuit de bijstand. Vervoer tegen betaling valt onder de Wet Personenvervoer, maar als ‘slechts’ tegen kostprijs word gereden of als extra service niet. Onze overheid is gewoon de meest onbetrouwbare factor in het ondernemen.

Stevie W|23.12.22|00:23

Inderdaad broodroof, de zgn. vrijwilligers zijn gewoon bijstandsgerechtigden die volgens de participatiewet iets voor de maatschappij terug moeten doen, zoals kringloopwinkels met lunchroom of een inhouse fietsenmaker, puur broodroof waar een gewone hardwerkende ondernemer niet tegenop kan.

Stef Bouwhuis|22.12.22|14:32

De vraag is of professionele taxi ondernemers ook met één auto of indien nodig meer voertuigen binnenwijk- of kleinregio-vervoer vervoer door-to-door zouden willen uitvoeren?

Van huis naar bus, trein, winkelcentrum, dokter, vrienden, vereniging en dergelijke voor bijvoorbeeld € 2,50 per persoon (gekombineerd vervoer). Weinig kilometers. Elektrisch?

Pas je zoiets weet op te zetten kan je pas klagen over deze snorders voor 35 cent per kilometer.

Peter Vriens|20.12.22|10:00

Nou Rob, “gaat verspreiden ” schrijf je,
Z.g vrijwilligers vervoer zonder “winstoogmerk” loopt reeds 20 jaar de spuigaten uit.
ILT controleerd hier niet op.
Dit onderwerp is vaak aangehaald op Taxipro.
Je kijkt in dit hypocriete land nergens meer van op.
Gemeente’s sponseren landelijk dergelijk illegaal vervoer met miljoenen.
“Geen concurrentie” volgens automaatje? Slager keurt eigen vlees!
Personenvervoer tegen betaling is vergunningplichtig! (+verzekering)
Sponseren enz. is ook betalen !

Rob Krabben|19.12.22|20:01

Wil wel eens weten wat de KNV en de I en LT hier van vinden?, als dit als een vlek over Nederland zich gaat verspreiden dan kunnen wij dan toch ook zonder opleiding en BCT meter weer gaan rijden?