Nieuwe resultaten fietstelweek: 1 op de 5 deelnemers vindt fietsen onveilig

1 op de 5 deelnemers aan de Nationale Fiets Telweek vindt fietsen in Nederland onveilig, onder andere door de drukte op de weg. Dat blijkt uit nieuwe resultaten van de organisatie.

Bijna 20 procent van de Fietstelweek-deelnemers noemt fietsen in Nederland onveilig, zo maakte de organisatie deze week bekend, in aanvulling op al eerder verspreide resultaten. Dit heeft onder andere te maken met de drukte op de weg, verkeerslichten en het gedrag van andere weggebruikers.

Stadsfiets

Naast de veel gebruikte stadsfiets, fietst ook bijna 20 procent van de deelnemers op een elektrische fiets, blijkt verder. Naast de elektrische fiets is de hybride fiets (mountainbike-achtige fiets met sportieve zithouding) ook een veelgebruikt vervoersmiddel: bijna 15 procent van de deelnemers fietst op zo’n fiets.

De Nationale Fiets Telweek vond van 18 tot en met 24 september voor de derde keer plaats. Een week lang is met behulp van een fiets-app gemeten hoe Nederland zich op de fiets verplaatst. Met welke snelheid, op welke tijdstippen, met hoeveel tegelijk en waar de grote vertragingen zitten.

Half miljoen kilometers

Dit jaar kon de organisatie via de app ook vragen stellen over de veiligheid en het comfort van zelfgekozen fietsroutes. Ruim 15.000 deelnemers namen deel aan het fietsonderzoek. Zij fietsen meer dan een half miljoen kilometers bij elkaar.

De opdrachtgevers van de Fiets Telweek waren vijf provincies, de metropoolregio Rotterdam Den Haag, vervoerregio Amsterdam en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het initiatief Fiets Telweek is gestart omdat zij meer willen weten over de meer dan 14 miljoen fietsers in ons land. De data die deze fietsers bij elkaar trappen, leveren veel inzichten op.

Verbeteringen

Ook hebben ze volgens de organisatie al geleid tot de eerste verbeteringen in het fietsnetwerk. Bijvoorbeeld het aanpassen van strooiroutes in de winter, verwijderen van stoplichten voor betere fietsdoorstroming, verbreden fiets-opstelplaatsen voor de stoplichten en het verbreden van fietspaden.

En om nog een voorbeeld te noemen: de gemeente Amsterdam heeft afgelopen jaar de Sarphatistraat in Amsterdam aangepast; de auto is daar nu te gast. Uit de resultaten van het fietsonderzoek blijkt dat deze straat nu als een van de rustigste straten wordt aangemerkt.

Smakkelaarsveld

Al vrij snel na afloop van de Fiets Telweek maakte de organisatie de eerste resultaten bekend. Zo bleek het Smakkelaarsveld in Utrecht, vlakbij het station, het drukste fietspad van Nederland. Dit was geen uitzondering, ook andere fietspaden bleken erg druk. Onder andere: de Weesperzijde in Amsterdam, de Westvlietweg in Den Haag, het Stationsplein in Nijmegen, de Steentilbrug in Groningen, de Maastunnel in Rotterdam en de Fellenoord in Eindhoven.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.