Amsterdam introduceert elektrische deel-e-bike

Amsterdam krijgt er nog een paar deelfietssystemen bij. Zo kan vanuit een container iedereen voortaan een ‘E-bike to go’ pakken die met een smartphone kan worden geopend en gebruikt.

De eerste container met deel-e-bikes is geplaatst in het Westerpark, maar de ambitie is om al volgend jaar een dekkend netwerk van e-bikes te realiseren in Amsterdam, aldus meldt de Metropoolregio Amsterdam..

De stalling, een omgebouwde zeecontainer, is onbemand. De e-bike ontgrendelen en afrekenen gebeurt volledig digitaal, via de e-bike to go app. Na het aanmaken van een account, selecteert de gebruiker in de app een e-bike, drukt op de knop ‘open’ en vervolgens schiet de e-bike van het slot. Afrekenen gebeurt eveneens geheel geautomatiseerd via de app. De kosten voor een e-bike to go zijn € 5,- voor vijf uur.

Voor E-bike to go worden de e-bikes van Cortina gebruikt. De Cortina E-U5 is een elektrische transport fiets van Hollandse makelij met een actieradius van ruim 60 kilometer.

E-bike to go is opgericht in 2016 in Amsterdam en richtte zich in eerst instantie op het leveren van deel e-bikes aan bedrijven. De ambitie is om volgend jaar een dekkend netwerk van e-bike-to-go-punten in Amsterdam te realiseren, zodat iedereen binnen 5 minuten lopen een e-bike kan pakken. Naast Westerpark opent e-bike to go deze maand nog drie locaties in de hoofdstad. Den Haag moet volgende maand volgen.

Ondertussen kunnen 125 Zuidasser in Amsterdam tegelijk gebruik maken van de Hello Bike. Zo kom je de fiets tegen bij de VU, AkzoNobel, Gelderlandplein, RAI en Station Zuid. Nog dit jaar worden er 375 fietsen toegevoegd aan het deelsysteem. Dit fietsendeelconcept, waarbij de fiets met een app kan worden geopend, werkt met geofencing. Binnen het gebied kan de fiets overal worden achtergelaten. Het tarief voor de Hello-Bike is €1 per uur, max. €4 tot 12 uur en max. €6 tot 24 uur.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.