Uber voor de fietser komt eraan

Paniek is een groot woord, maar lichte ongerustheid is er wel onder deelfietsexploitanten. Een groot Chinese deelfietsconcern is neergestreken in Europa en zou de markt wel eens flink door elkaar kunnen schudden. Het gaat om Ofo, die begint met 500 fietsen neer te zetten in het Engelse Cambridge.

De Uber voor de fietser wordt het concept al genoemd. En niet geheel toevallig, want een ex-directeur van Uber zwaait er de scepter. Er zijn al vele honderden miljoen dollars in het bedrijf gepompt. En sinds men in 2015 startte aan de universiteit van Peking met 2000 fietsen, rijden er inmiddels dagelijks zo’n 3 miljoen fietsers in 34 steden in China en wordt gewerkt aan de introductie van Ofo in Singapore en Silicon Valley.

Wat het concept onderscheidt van de gebruikelijke deelfietsconcepten in Europa is het ontbreken van dockingstations. Je kunt als gebruiker een fiets overal oppikken en weer neerzetten. Je hoeft alleen maar een app te installeren om een fiets te vinden en het slot te openen. Bovendien hanteert Ofo hele lage tarieven, €0,50 per keer, ongeacht de tijd en de afstand. De fiets zijn eenvoudig uitgevoerd, zonder versnellingen.

Ofo is overigens niet de enige aanbieder van goedkope deelfietsen. Het bedrijf Mobike heeft eveneens ambities om na China ook de rest van de wereld inclusief Europa te veroveren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.