Slimme fietsroutes trekken 10 procent meer fietsers

Na een wat wisselende start lijkt het er nu toch op dat Groningen het gedrag van de fietsers richting Zernike zodanig heeft weten te beïnvloeden dat zij meer gebruik maken van alternatieve routes: de Slimme Routes.

Het gaat om twee alternatieve fietsroutes van en naar Zernike Campus die een bestaande maar tragere en onveiligere fietsroute moeten ontlasten.

De campagne omvatte onder andere speciale bewegwijzeringsborden en logo’s op het wegdek en een voorlichtingsmarkt. Daarnaast kregen studenten een speciaal sportdrankblikje aangeboden als bedankje voor het fietsen van de Slimme Route. Bij de campagnes werd vooral op eerstejaars studenten ingezet omdat zij nog geen gewoontegedrag vertonen op de fiets.

In augustus 2016 is de Slimme Route campagne voor de vierde keer van start gegaan.

Om het effect te meten van de campagne is steeds in oktober gedurende een week het aantal fietsers geteld. De cijfers over de eerste jaren wisselen nogal. Het aantal fietsers op de alternatieve routes nam toe, maar dat gold ook voor de oude route. De gemeente denkt nu dat er toch sprake is van een kentering. Van 2015 op 2016 steeg het aantal fietsers op de alternatieve routes van ca. 20.000 tot ca. 22.000. Het aantal fietsers op de oorspronkelijke route nam af van 10.000 tot 9800.

De telcijfers van de Slimme routes Selwerd en Jaagpad naast de cijfers van de oude route Zonnelaan.
Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.