Verdichting

Rotterdam trapt af voor nieuw station ‘Rotterdam Van Nelle’

Van Nellefabriek Rotterdam
In Rotterdam wordt een informatiebijeenkomst georganiseerd over de komst van een station bij de Van Nellefabriek dat straks onderdeel uitmaakt van het traject Leiden-Dordrecht. Frans Blok / Shutterstock

In Rotterdam wordt dinsdagavond de spits afgebeten voor het infrastructurele meerjarenplan tussen Leiden en Dordrecht. Langs de Zuid-Hollandse spoorlijn moeten de komende jaren vijf nieuwe stations worden geopend. Ook zullen er tot 2040 zo’n 170.000 woningen worden gebouwd. Spoorbeheerder ProRail onderzoekt nu hoe het spoor, de stations en de geplande woningen straks het beste met elkaar kunnen worden verweven.

Eén van de nieuw te bouwen stations komt bij de Van Nelle-fabriek aan de Delfshavense Schie in Rotterdam-West. De voormalige tabaksfabriek staat sinds 2014 op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Daarom is het voor ProRail en alle bijkomende bouwpartijen een extra uitdaging om een plan te maken voor de omgeving dat strookt met zowel de industriële omgeving als de noodzaak van uitbreiding van het ov-net.

Op dinsdag 13 februari wordt in het Rotterdamse Sparta-stadion Het Kasteel een eerste ‘meedenksessie’ gehouden voor betrokkenen, omwonenden en geïnteresseerden, waarbij ideeën kunnen worden gedeeld over de realisatie van het station, dat de werktitel Rotterdam Van Nelle draagt.

In februari, april en juni zullen er opnieuw bijeenkomsten worden georganiseerd. Tijdens die bijeenkomsten wordt er niet alleen gekeken naar de Rotterdamse stations, maar wordt er ook meer duidelijkheid gegeven over het totale tracé.

Spoorlijn Leiden-Dordrecht

De spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht loopt – met het doorkruisen van de gemeenten Den Haag, Rijswijk, Schiedam en Rotterdam – dwars door het Randstedelijke gebied van Zuid-Holland, de aorta van het openbaar vervoer in de provincie.

De nieuwe stations die de komende jaren geopend moeten worden zijn: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle, Rotterdam Stadion en Dordrecht Leerpark. Daarnaast gaan de stations Leiden Centraal, Den Haag Laan van NOI, Schiedam Centrum en Dordrecht op de schop.

Eind 2022 werd bekend dat het Rijk, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam in totaal 4,8 miljard euro zullen uittrekken voor het spoortracé Leiden-Dordrecht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl