Eurostar Group

Au revoir Thalys

Thalys

Per komende zondag – 1 oktober – houdt Thalys op te bestaan. Althans, als productnaam. Vorig jaar in mei al werden de operatoren van hogesnelheidstreinen Thalys en Eurostar samengevoegd in de Eurostar Group, dar haar zetel heeft in Brussel. Vanaf zondag 1 oktober wordt de productnaam Thalys niet meer gebruikt, maar gaan beide partijen samen door het leven onder de naam Eurostar.

Voor de reizigers verandert er verder niets, zo meldt Thalys op haar website. “Onze website mag dan wel verdwijnen en Thalys wordt Eurostar, maar de rode treinen waarmee u gewoon bent te reizen blijven dezelfde. U zult ze gemakkelijk herkennen op het perron, ze zullen nu enkel het nieuwe Eurostar-logo dragen”, stelt Thalys. “Dit geldt ook voor onze diensten. U zult nog steeds kunnen genieten van duurzame catering op uw zitplaats in Premium, van wifi aan boord, koffie in het barrijtuig, de taxi-reserveringsdienst of stopcontacten om de smartphone op te laden. Thalys wordt Eurostar, maar de ervaring aan boord blijft hetzelfde.” De Thalys-treinen dragen zijn al sinds enkele maanden voorzien van het Eurostar-log, een witte ster die overgaat in de letter ‘e’.

“Brussel vormt het centrum van de ster”, vertelde Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar Group, bij de presentatie van het nieuwe logo begin dit jaar. “Niet alleen is onze hoofdzetel in Brussel gevestigd, de stad vormt ook het centrum van ons netwerk, waar we op minder dan twee uur zijn van al onze bestemmingen.”

De fusie tussen Eurostar en Thalys werd vier jaar geleden al ingezet, maar kwam door de corona-epidemie pas vorig jaar officieel tot stand. Eurostar Group. De Franse spoorvervoerder SNCF Voyageurs heeft een meerderheid van de aandelen is in handen, namelijk 55,75 procent. De rest van de aandelen zijn verdeeld over de internationale beleggingsmaatschappij Caisse de dépôt et placement du Québec (19,31 procent), de Belgische spoorvervoerder NMBS/SNCB (18,5 procent) en de Amerikaanse investeringsmaatschappij Federated Hermes Infrastructure (6,44 procent). De Eurostar Group heeft 2.200 werknemers in dienst, beschikt over een vijftigtal treinstellen (26 van Thalys en 25 van Eurostar) en is actief in vijf landen (België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk).

Eurostar staat ook komende jaren voor fikse uitdagingen

Na een aantal magere corona-jaren behaalde de Eurostar Group in 2022 een recordomzet van 1.532 miljoen Euro, ruim tweeëneenhalf keer zoveel als in 2021. Eurostar Group vervoerde vorig jaar 14,8 miljoen reizigers, waarvan 8,3 miljoen met Eurostar en 6,5 miljoen met Thalys. Tijdens de coronacrisis kwamen zowel Eurostar als Thalys zwaar in de problemen en liep de totale schuldenlast op tot ruim een miljard euro. Daarvan werd een deel ingelopen, maar eind 2022 bedroeg de schuld nog altijd 964 miljoen euro.

Eurostar krijgt ook de komende jaren met fikse uitdagingen te maken. Zo kan er tot bijna een jaar geen gebruik worden gemaakt van Amsterdam Centraal Station als opstapplaats. Dit vanwege de enorme verbouwing die er momenteel plaats vindt. Medio 2024 komt de verbouwing in het stadium dat perron 15b buiten gebruik moet worden gesteld. Op dat perron is de Eurostar-terminal ook gevestigd. Volgens de eerst schattingen zal Amsterdam Centraal dan voor een periode van 7 tot 9 maanden niet gebruikt kunnen worden door Eurostar.

Een alternatieve locatie van de terminal binnen Amsterdam CS is niet gevonden. Rotterdam Centraal Station gebruiken als opstapplaats voor reizigers in Nederland is voor Eurostar geen optie. Alhoewel reisorganisatie Rover bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aandringt op een snelle oplossing is die gewoonweg niet voorhanden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl