Kamervragen

Friezen willen station Thialf open bij evenementen

De halte Heerenveen IJsstadion ligt er al sinds 2015 verlaten bij. Foto: Wikipedia/Udo Ockema.

ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf stuurt met vragen aan staatssecretaris Vivianne Heijnen aan op de heringebruikname van de halte Heerenveen IJsstadion, ook wel halte Thialf genoemd. Dit plan komt niet uit haar koker, maar uit die van haar collega’s in de Friese provincie, de Statenfracties van de ChristenUnie en de PvdA. Zij voerden afgelopen weekend tijdens het WK Afstanden actie in het Thialf voor de ingebruikname van het station bij evenementen.

Volgens het CU-Statenlid Matthijs de Vries zorgt het niet stoppen van de trein bij Thialf niet alleen voor ongemak bij de supporters, maar ook voor meer autoverkeer en parkeerproblemen rondom de schaatshal. “Als wij mensen willen stimuleren met de trein naar Thialf te komen moeten we er ook voor zorgen dat dit gemakkelijk kan”, zegt De Vries tegen zusterpublicatie SpoorPro. “De bezoekers van een evenement in Thialf moeten nu doorreizen naar station Heerenveen om daar met de bus – de Thialf Express – terug naar het ijsstadion te reizen. Het is dan logisch dat mensen er eerder voor kiezen om met de auto te komen.”

Stoppen kost 10.000 euro

De halte Heerenveen IJsstadion ligt aan de lijn Leeuwarden-Zwolle en bestaat sinds 1975, maar werd tot 2015 louter gebruikt als halte voor bezoekers van grote (schaats)evenementen in het Thialf. Het kost 10.000 euro per dag om het station open te stellen en dat hadden het Thialf noch de KNSB er op zeker moment niet meer voor over. “Maar de ware reden dat de NS niet stopt bij Thialf is omdat het niet past in de dienstregeling”, zegt De Vries. “Door een stop bij Thialf zou de trein even later namelijk bij een open spoorbrug staan.”

De Vries vindt dat een drogreden. “Naar onze mening zou een stop bij evenementen wel degelijk realistisch zijn”, zegt hij. “Het station is in goede staat en kan er gewoon gestopt worden. Er zijn weliswaar geen faciliteiten op het station om uit te checken, maar naar ik begrijp bestaan er mobiele palen zijn die ingezet kunnen worden. Met de inzet van alle partijen moet het mogelijk zijn om bij volgende schaatswedstrijden te stoppen bij Thialf. Daarmee zouden we de ov-reiziger tegemoetkomen en zetten we samen in op duurzaam vervoer.”

Extra stops mogelijk maken

In het licht van de aanstaande verkiezingen voor de Provinciale Staten krijgt de Friese CU-fractie nu wel bijval van de collega’s in Den Haag. Stieneke van der Graaf wil van staatssecretaris Heijnen weten of zij weet heeft van het bestaan van de halte Heerenveen IJsstadion en van de wens van diverse Friese provinciale partijen om de halte bij evenementen weer in gebruik te nemen. Van der Graaf wil ook weten of de staatssecretaris weet of “er inmiddels ruimte in de dienstregeling is gevonden of in toekomstige dienstregelingen ruimte is te maken om de extra stops bij halte Heerenveen IJsstadion mogelijk te maken”.

Van der Graaf trekt dan de vergelijking met steden in de Randstad, een graag bereden stokpaardje in ‘de provincie’. “Kunt u aangeven waarom het op het drukbereden spoor rond Amsterdam wel mogelijk is extra stops te maken bij evenementen in de RAI, zoals de Huishoudbeurs, maar dat bij halte Heerenveen IJsstadion niet mogelijk is? En kunt u aangeven op welke basis afgewogen wordt of extra stops bij stations mogelijk zijn in geval van grote publieksevenementen in de directe nabijheid daarvan? Hoe kunnen evenementenorganisatoren zich hiervoor bekend maken bij NS? Is hiervoor een geëigend proces ingericht?
”

Schaatsseizoen

Het Kamerlid wil tevens graag weten of “de bewering (nog) klopt dat het halteren bij Heerenveen IJsstadion tienduizend euro per dag kost? Kunt u uitleggen waar deze kosten uit bestaan? Klopt het dat dit geen doorgang kon vinden omdat Arriva en KNSB niet wilden bijdragen?” De lijn Leeuwarden-Groningen wordt nu geëxploiteerd door NS, maar Arriva heeft onlangs te kennen gegeven die concessie graag over te nemen.

Tot slot komt Van der Graag met het verzoek of Heijnen zich wil inspannen om extra stops in geval van evenementen op halte Heerenveen IJsstadion, maar ook bij andere stations, mogelijk te maken”.

Zowel de staatsecretaris als andere betrokken partijen kunnen ruimschoots de tijd nemen om hieromtrent een besluit te nemen, want het schaatsseizoen is afgelopen en er zal ook geen zomerijs worden geproduceerd in het Thialf. Dit vanwege de hoge kosten in relatie tot de geschatte opbrengsten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.