Steile trappen

Tilburg ondergaat opnieuw grote spoorwerkzaamheden en krijgt mogelijk vierde treinstation

De werkzaamheden voor de aanleg van het vierde perron op station Tilburg worden ingepland. Foto: Flickr.

Er wordt dit jaar opnieuw een slinger gegeven aan de vernieuwing van de Tilburgse stations en spoorinfra. Het spoor op en tussen de stations Tilburg en Tilburg Universiteit wordt grondig aangepakt. Op het grootste station van de Brabantse stad wordt het vierde perron afgebouwd. Zoals zusterpublicatie SpoorPro al eerder kon melden wordt ook een verkeerd geïnstalleerde trap vervangen. Daarnaast is het gemeentebestuur van Tilburg druk bezig met onderzoeken van een nieuw treinstation bij Udenhout of Berkel-Enschot.

ProRail laat in een reactie op haar website weten momenteel met alle partners in gesprek te zijn om de geplande werkzaamheden in en rondom het station Tilburg in te plannen. Behalve de afbouw van het vierde perron op station Tilburg, wordt er tussen Tilburg Universiteit en Tilburg ook gewerkt aan aan de bovenleidingen. Het gaat in dit traject om de splitsing Boxtel/Vught Tilburg West / Universiteit en Tilburg Loven – Vught. Op station Tilburg Reeshof zal gepland spoorwerk worden uitgevoerd.

Maar met alle geplande werkzaamheden aan de Tilburgse stations en spoorinfra, is het spoorwerk in de stad nog niet klaar. In een latere fase wordt ook perron 1 van station Tilburg gerenoveerd, waaronder wisselvernieuwingen (inclusief seinwerkzaamheden) en andere wijzigingen die nodig zijn om het vierde perron in dienst te stellen.

Te steile stationstrappen

Onlangs kon zusterpublicatie SpoorPro berichten dat het de bedoeling was om de bestaande trappen op station Tilburg deze zomer te vervangen, maar ProRail heeft er voor gekozen om de werkzaamheden uit te voeren tijdens een langere buitendienststelling in 2024. StruktonRail zal dan de trappen in de bestaande onderdoorgang vervangen. Die blijken namelijk te steil en dus moeten er nieuwe trappen geplaatst worden.

De huidige trappen dateren van de grote verbouwing van station Tilburg in 2015. Sinds dat jaar wordt het hoofdstation van Tilburg stapsgewijs aangepakt. Het begon acht jaar geleden met een nieuwe doorgang en het opknappen van het dak, in de Tilburgse volksmond beter bekend als het ‘kroepoekdak’. In de periode 2020-2021 werden er nieuwe fietsenstallingen geopend.

Onderzoek naar nieuw station

Het gemeentebestuur van Tilburg liet onlangs weten dat zij op termijn een vierde treinstation in de Noord-Brabantse stad plannen. Momenteel kunnen treinreizigers gebruik maken van het centraal station, station Tilburg University en station Tilburg Reeshof. Het vierde station zou moeten komen in Berkel-Enschot of Udenhout, dorpen die sinds de gemeentelijke herindeling van 1997 onder Tilburgs bestuur vallen. De Tilburgse wethouder Rik Grashoff (Mobiliteit) liet al weten dat het vierde station er in 2028 moet komen.

“Inmiddels loopt er een uitgebreider onderzoek van ProRail naar de haalbaarheid van een extra station”, zegt Grashoff. “Als ook dat een positief beeld oplevert kunnen we met het Rijk in gesprek over de financiering van het station, want ook kleine treinstations zijn geen goedkope dingen.”

Van belang in de discussie is de capaciteit op het spoor. Met andere woorden: kan het traject een extra station, een extra halte en extra treinen aan? “Die capaciteit is er op dit moment nog niet”, zo weet Grashoff. “Maar door aanstaande veranderingen aan het spoor bij Vught ontstaat die capaciteit tegen 2028 wel. Waar wij als gemeente op koersen is dat we met z’n allen zo hard werken en duwen dat het station er komt en in 2028 geopend kan worden.”

Udenhout of Berkel-Enschot

Uit de analyse van NS blijkt ook dat een station in Udenhout het meest wenselijk is, gezien de ligging van het dorp aan het traject. Een station in Udenhout zou behalve reizigers uit Berkel-Enschot, Udenhout en Biezenmortel mogelijk ook klandizie uit Loon op Zand en Helvoirt trekken. Bovendien is er in Udenhout meer ruimte voor een station en is een verbinding met station Oisterwijk makkelijker te realiseren. Toch is het qua inwonertal veel grotere

Berkel-Enschot beslist nog niet kansloos in de ‘race om een station’, juist vanwege de enorme groei van het dorp. De komende maanden bekijkt de gemeente Tilburg met ProRail de locaties, waarbij in Udenhout De Berkhoek en de ‘oude’ stationslocatie aan de Stationsstraat in beeld zijn en in Berkel-Enschot een plek aan de Koningsoordlaan, grenzend aan de grote nieuwbouwwijk Koningsoord.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers en Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.