Elektrificatie

Directe treinverbinding Zwolle – Münster in 2030: “Eerste stappen zijn gezet”

Tussen Zutphen en Hengelo moet het spoor geëlektrificeerd worden volgens gedeputeerde Boerman. Foto: Flickr/Rob Dammers.

De grensoverschrijdende verbinding tussen Zwolle en Münster is in 2030 een feit, volgens de gedeputeerde Bert Boerman van provincie Overijssel. Over een kleine tien jaar moet het mogelijk zijn om in Zwolle de trein te pakken, via Almelo en Enschede de grens met Duitsland over te gaan en in Münster uit te stappen of over te stappen op een Duitse binnenlandse trein. ProRail stelt echter dat er nog meer verkenning moet plaatsvinden voordat het zover is. 

Er wordt al jaren gedroomd van een spoorlijn tussen Zwolle en Münster, maar het geld is er nu en dus kunnen de plannen worden gerealiseerd, volgens Boerman. De eerste stap is het aanleggen van bovenleidingen tussen Enschede en Gronau en tussen Mariënberg en Almelo. “De eerste stappen zijn gezet”, zegt Boerman tegen RTV Oost. “Het elektrificeren van de lijn tussen Enschede en Gronau is een belangrijk punt. De stootblokken op station Enschede gaan weg, waardoor de trein straks door kan rijden naar Zwolle. Het zal vanaf 2030 of 2031 mogelijk zijn om met de directe trein van Zwolle naar Münster te reizen.”

Batterijtrein te duur

Op de genoemde twee trajecten rijden nu nog dieseltreinen. Dat geldt tevens voor de lijn Zutphen-Oldenzaal (via Hengelo). Behalve de trajecten Enschede-Gronau en Mariënberg-Almelo hoopt Boerman dat ook de verbinding tussen Zutphen en Oldenzaal geëlektrificeerd kan worden. Testen met een batterijtrein op dat traject brachten niet wat men ervan gehoopt had. Het zou een project worden dat veel duurder uitvalt dan verwacht.

Helemaal afgeschreven is de batterijtrein nog niet, maar volgens Boerman zou er ook gekozen kunnen worden voor een waterstoftrein of toch nog elektrificatie. “We zijn nu met studies bezig”, zegt hij. “Maar dat het traject Mariënberg-Almelo wordt geëlektrificeerd, staat wat mij betreft buiten kijf.” Overigens neemt Boerman binnen enkele maanden afscheid als gedeputeerde van de provincie Overijssel. Op dit moment zit de bestuurder in zijn derde termijn namens de ChristenUnie en maakt hij de twaalf jaar dus vol.

Verkenning naar elektrificatie

Volgens ProRail is het geen uitgemaakte zaak, zoals Boerman stelt. “We hebben in opdracht van de provincie Overijssel een verkenning uitgevoerd naar duurzame alternatieven voor de dieseltreinen op de trajecten Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo”, meldt de spoorbeheerder. “Hierbij hebben we zowel gekeken naar de mogelijkheden voor elektrificatie, als naar de aanpassingen in de infrastructuur die nodig zijn voor het rijden van batterijtreinen. Naast de provincie Overijssel zijn ook de provincie Gelderland en het ministerie van I&W betrokken bij de besluitvorming hieromtrent en de verwachting is wel dat partijen hierover binnenkort tot besluitvorming komen. Dat zou prettig zijn, want wij zien ook graag dat op deze lijnen een grote stap in duurzaamheid kan worden gemaakt.”

“Als ProRail werken we graag aan deze ambitie voor verduurzaming als ook het verbeteren van de internationale verbindingen. Voor de doorkoppeling van de treinverbinding(en) in Enschede is ProRail momenteel in gesprek met de provincie Overijssel en het ministerie van I&W over de opstart van een verkenning van twee elementen: de elektrificatie van het traject Enschede-grens en de overige benodigde aanpassingen aan de infrastructuur om een doorkoppeling mogelijk te maken. Naar de mogelijkheden voor elektrificatie heeft ProRail al eerder vooronderzoek gedaan, maar naar de benodigde andere aanpassingen voor de doorkoppeling nog niet. Het is al wel duidelijk dat voor een doorkoppeling op Enschede veel meer nodig is dan alleen het weghalen van de stootjukken.”

Verschil in spanning

De lijn Zwolle-Münster is een van de grote wensen van het Nederlands-Duitse samenwerkingsverband EuregioRail. Daarin werken Euregio, de provincie Overijssel en Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe samen. Andere regionale bestuurders van meerdere bestuurslagen langs de corridor Zwolle-Twente-Münster zien de potentie en dus trekken alle partijen nu samen op om de benodigde financiering te krijgen.

De partners streven naar een rechtstreekse, elektrische dubbelsporige grensoverschrijdende treinverbinding tussen Zwolle en Münster én Hengelo en Dortmund in 2032. Om dat voor elkaar te krijgen moet het tracé Enschede – Münster geëlektrificeerd worden, waarbij het de vraag is wie de kosten voor het deel in Nederland op zich gaat nemen. Dan zal er tevens een spanningssluis moeten komen, aangezien het Nederlandse spoor werkt op 1.500 volt gelijkspanning en het Duitse op 15.000 volt wisselspanning.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.