Zeldzame fout: verkeersleiding stuurt intercity de verkeerde kant op
Een aanrijding met een hert bij Harmelen eerder op de avond was er uiteindelijk verantwoordelijk voor dat een trein woensdag rond 19.30 pardoes de verkeerde richting op gestuurd werd. De Intercity die volgens dienstregeling van Utrecht Centraal naar Den Haag Centraal reed nam tot verbijstering van de passagiers ineens een afslag richting Leiden.
“Een vervelende samenloop van omstandigheden zorgde ervoor dat de trein vanuit de centrale verkeersleidingspost Utrecht de verkeerde kant op werd gestuurd”, aldus ProRail-woordvoerder Martijn de Graaf. Een machinist heeft geen invloed op de richting die een trein opgaat. Hij (lees: de trein) wordt als het ware gestuurd door de wissels die vanuit de centrale verkeersleidingspost bij calamiteiten worden omgezet.
“Het begon met een hert dat bij Harmelen werd aangereden door een trein”, vertelt De Graaf. “Daardoor had deze trein al wat vertraging. Bovendien speelden er nog een paar andere kleine vertragingen rond Utrecht waardoor ze het op de verkeersleidingspost ineens heel erg druk hadden. In die drukte is er een fout gemaakt waardoor de trein bij de splitsing met het spoor richting Leiden ineens op weg ging naar Bodegraven. Een serieuze fout die gelukkig hoogst zelden voorkomt. Vanzelfsprekend zoeken we dit tot op de bodem uit.”
De fout werd snel geconstateerd en de trein werd stilgezet. Naarstig overleg volgde, waarna de trein voorzichtig terugreed naar Woerden. “We weten gelukkig dat we in dit soort zaken kunnen vertrouwen op onze beveiligingssystemen”, zegt De Graaf. “Die traden onmiddellijk in werking. Het was alleen wel vervelend voor de reizigers natuurlijk. Die zijn, eenmaal terug in Woerden, uitgestapt en met een andere trein alsnog naar Den Haag gebracht.”
Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.
Lees ook:
- ProRail zit te springen om nieuwe treinverkeersleiders
- Onderzoek werkbeleving treinverkeersleiding: menselijke maat raakte ondergesneeuwd
- Efficiënter werken moet treinverkeersleiding meer lucht geven
- Over twee jaar bezetting treinverkeersleiders weer op orde
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?