Lelylijn

Lelystad heeft nog een week om subsidie te ontvangen voor transformatie van stationsgebied

Een impressie van het vernieuwde Stationsplein vanaf het treinperron. Foto: gemeente Lelystad.

De gemeente Lelystad moet haast maken met een besluit over de grootschalige transformatie van het stationsgebied van de Flevolandse hoofdstad. De provincie Flevoland wil graag met een subsidie van twee miljoen euro bijdragen aan de spoorzone, maar dan moeten volgende week dinsdag alle politieke neuzen dezelfde kant opstaan en een definitief besluit worden genomen.

Het stationsgebied van Lelystad, halverwege 1988 opgeleverd, is ernstig verouderd, en wordt door veel reizigers en passanten gezien als ‘onaantrekkelijk en onveilig’. In de Stationsbelevingsmonitor 2022 bungelt de locatie ergens onderaan met een score van 6,6. Eind vorig jaar kwam het station nog in het nieuws omdat twee ingangen op het station werden overlopen door zwartreizigers en overlastplegers. Ook zou het stationsgebied in de toekomst nog veel beter kunnen aansluiten op het centrum van de stad.

Kortom, het station en met name het stationsgebied moet op de schop en de Lelystadse gemeenteraad zal op dinsdag 21 februari naar alle waarschijnlijkheid een doorbraak forceren om op die manier de 2 miljoen extra vanuit de provincie niet mis te lopen.

‘Nu beslissing nemen’

Een aantal politieke fracties willen eerst nog een verkeerscirculatieplan voor de Lelystadse binnenring afwachten, maar aangezien die pas rond de zomer wordt verwacht wil de verantwoordelijk wethouder Piet van Dijk (Stedelijke Vernieuwing) niet langer achterover leunen. “We praten al tien jaar over dit gebied. Laten we nu een beslissing nemen”, zo stelde Van Dijk – die pas sinds juli 2022 actief is in Flevoland – tijdens de raadsvergadering van dinsdag. Daar aan toevoegende: “Ik zou het geld van de provincie voor dit project niet graag willen missen.”

Ruimer opgezette spoorzone

De meest in het oog springende plannen op het gebied van de (spoorse) infrastructuur voor het stationsgebied van Lelystad zijn het afwaarderen, weghalen of vervangen van bepaalde wegen in de omgeving, zoals de Ziekenhuisweg. De zuidelijke onderdoorgang bij het station zal worden aangepast. Dat is de onderdoorgang van de rotonde Visarenddreef die loopt naar de Middenweg. Aan de gevelkant wordt er meer ruimte gecreëerd voor voetgangers waardoor er gemakkelijker onder het spoor richting het stadscentrum gelopen kan worden. Tevens wordt onder dezelfde onderdoorgang een standplaats voor taxi’s aangelegd.

Daarnaast moet er aan dezelfde kant van het station een eilandbusstation komen en wordt er nadrukkelijk gekeken hoe er – zowel op het station zelf als in de spoorzone – meer ruimte gecreëerd kan worden omdat er veel meer treinverkeer en dus ook reizigers worden verwacht op de perrons en het station wanneer de plannen voor de ontwikkeling van de Lelylijn in een versnelling raken.

Lelylijn

De ontwikkeling van de Lelylijn wordt de laatste maanden steeds vaker met pen geschreven. In het regeerakkoord konden we al lezen dat het kabinet drie miljard euro vrijmaakt voor de Lelylijn en dat de 27 Europese ministers voor Transport eind vorig jaar unaniem besloten dat de Lelylijn zal worden opgenomen in het TEN-T netwerk. Het Europese besluit kwam niet lang nadat minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zich in een Kamerbrief hoopvol had uitgesproken over een financiële bijdrage uit Brussel voor de Lelylijn. Als meest recente stap met de betrekking tot de Lelylijn is vorige week een landelijke raadpleging van start gegaan.

ERTMS-tests

Sinds 2019 wordt de spoorzone Lelystad en het spoor dat door de stad loopt ook gebruikt als proeftuin om ervaring op te doen met ERTMS op emplacementen. Vanwege een risicoanalyse die eerder al werd opgemaakt worden grote stations zoals Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal pas later uitgerust met ERTMS en is het langerekte spoor tussen Lelystad en Zwolle uitermate geschikt voor ERTMS-tests.

Het meest recente ontwerp voor de spoorzone Lelystad dat nu op tafel ligt bij de gemeente, provincie en overheid.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.