Adviesaanvraag

NS past dienstregeling in 2024 verder aan op nieuw reisgedrag

De Intercity direct zal vanaf Breda in 2024 drie keer per uur vertrekken. Foto: Flickr/Nicky Boogaard.

De adviesaanvraag voor de nieuwe dienstregeling van de NS is bekend. De vervoerder wil onder andere tussen Leeuwarden, Zwolle en Lelystad een nieuwe Sprinter gaan rijden, zodat de huidige overstap van 25 minuten verdwijnt. De plannen voor de nieuwe dienstregeling stuurt de NS eerst naar consumentenorganisaties voordat ze officieel worden. Dit jaar staan de plannen nog op losse schroeven door de onzekerheid op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van het reisgedrag. De NS hoopt in de zomer definitief een klap te geven op de nieuwe dienstregeling.

De contouren voor de dienstregeling van 2024 zijn bekend. Het is niet de dienstregeling waarop de vervoerder had gehoopt, zo schrijft de NS in de adviesaanvraag. ‘De dienstregeling die we in 2024 gaan rijden zal minder uitgebreid zijn dan we een aantal jaar geleden dachten. De voor corona verwachte 1,4 miljoen reizigers per dag vervoeren we immers niet en ook de veranderende reispatronen had niemand voorzien.’

Toch probeert de NS in de dienstregeling van volgend jaar beter in te spelen op het reisgedrag. De NS wil op maandag tot en met donderdag overdag, net als in 2023, elke tien minuten een trein tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam. Op de momenten dat de tienminutentrein niet rijdt, wil de NS de treinen elk kwartier laten rijden en de sprinterdiensten versnellen op de bovengenoemde trajecten. ‘Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel’, schrijft de NS.

Kortere reistijd Meppel-Dronten

De Intercity direct vanuit Breda zal volgens de nieuwe plannen overdag weer drie keer per uur rechtstreeks naar Schiphol Airport en Amsterdam Centraal rijden. Daarnaast wijzigt NS de lijnvoering tussen Almere, Zwolle en Meppel en introduceert de vervoerder een nieuwe Sprinter Leeuwarden-Zwolle-Lelystad. Hierdoor hoeven reizigers minder over te stappen. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt 37 minuten in plaats van 59 minuten.

Daarnaast kunnen reizigers in 2024 in minder dan zes uur naar Berlijn, zo valt te lezen in de adviesaanvraag. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS en hun partners in Duitsland werken samen om de IC Berlijn te versnellen. Door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de Intercity Berlijn met 30 minuten te versnellen.

Dienstregeling nog niet officieel

Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties begin van het jaar om advies over de dienstregeling die in december ingaat. NS gebruikt deze adviezen om de plannen waar mogelijk te verbeteren. Daarna bekijkt spoorbeheerder ProRail of de wensen van NS passen op het spoor, waarbij zij ook rekening houdt met de wensen van andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders.

Dit jaar is de adviesaanvraag vooral een procedurele stap. “We weten niet hoe reisgedrag zich gaat ontwikkelen en wanneer er meer reizigers komen”, zegt NS-woordvoerder Arno Leblanc. “Daarnaast weten we niet precies hoe het werven en opleiden van collega’s volgend jaar zal gaan. Om met al die onzekerheden rekening te houden, vraagt flexibiliteit van NS. In de zomer besluit NS op basis van de meest actuele cijfers welke dienstregeling we echt in 2024 gaan rijden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.