NS International

NS overweegt weren interrail in ICE naar Duitsland deze zomer: ‘overvolle treinen’

ICE-trein op het station in Karlsruhe. Foto: Unsplash/ Christian Lue.

Vanwege overvolle treinen vorige zomer overweegt NS om Interrail reizigers deze zomer te weren in ICE treinen naar Duitsland. De directe intercity Amsterdam – Berlijn blijft hierbij buiten schot. “We kunnen niet voorkomen dat door onvoorspelbaar interrail reisgedrag heel veel mensen tegelijkertijd op de ICE stappen, daarom overwegen we om de ICE niet toegankelijk te maken voor interrail deze zomer”, aldus een woordvoerder van NS. 

Het zorgde deze week voor aardig wat verontwaardiging op onder andere sociale media: op de NS international website stond opeens dat reizen met een Interrail pas vanaf een Nederlands station tussen 17 Juni en 18 Augustus niet mogelijk is voor ICE treinen naar Duitsland met vertrektijden tussen 6 uur ‘s ochtends en 4 uur ‘s middags. Dit gaat dus niet om de directe Intercity Amsterdam – Berlijn, maar om de Intercity Express (ICE) route, waarvoor Nederlandse reizigers richting Berlijn overstappen in Duisburg.

Een woordvoerder van NS laat weten dat dit “ongelukkige communicatie” was, aangezien de maatregel nog niet definitief is. “Met alle goede bedoelingen van ‘laten we vroeg communiceren’, is het al op de website gezet, maar daarvoor moet je natuurlijk eerst stappen nemen en kijken of je dit wel kunt maken, en dat uitzoeken via juristen bijvoorbeeld. We zijn er nog helemaal niet over uit of het wel allemaal mag, omdat Interrailers ervan uitgaan dat je gewoon kunt reizen”.

Voor aankomende zomer zal NS bekend maken of Interrail gebruikers daadwerkelijk geweerd zullen worden van de ICE treinen als onderdeel van een pakket maatregelen tegen overvolle treinen.

Reizigers met reservering bleven achter op het station

De reden dat deze overweging wordt gemaakt door NS is namelijk het feit dat er vorig jaar zomer ICE treinen overvol waren, en er zelfs reizigers die een stoelreservering hadden achter bleven op het perron in Utrecht en Arnhem, vertelt de woordvoerder van NS. Dit waren zowel Interrailers als mensen die gewoon los een kaartje hadden gekocht. Het besluit heeft met name dus te maken met drukte op de ICEs naar Duitsland in Nederland zelf. “De Duitsers zien het ook echt als een Nederlands probleem”.

Tegelijkertijd neemt NS het de reizigers van vorige zomer niet kwalijk. De woordvoerder geeft de Interrail gebruikers dan ook groot gelijk, want de ICE is sneller en de reisplanner geeft dat aan, maar “het levert een buitengewoon onplezierige situatie op in de ICE”. “Dit is voor geen van beide reizigersgroepen prettig, dus we moeten daar wat aan doen.”

Werkzaamheden in Duitsland deel van het probleem

Hierbij speelt een rol dat er werkzaamheden zijn op de route van de directe intercity Amsterdam – Berlijn, in de buurt van de Duitse hoofdstad. Hierdoor is de reistijd van deze trein langer, en is ondanks de overstap in Duisburg de route met de ICE sneller is. “Berlijn is een hele populaire bestemming voor Interrailers. Als het je dan drie kwartier tot een uur tijdwinst scheelt, doen ze dat, alleen het is best onvoorspelbaar hoe ze gaan reizen en wanneer, en dat maakt de drukte heel moeilijk te reguleren.” Vooral veel Interrail reizigers stappen daarbij op in Amsterdam, waardoor de trein in Utrecht of Arnhem al overvol is.

Het was al wel met Eurail, het bedrijf achter de Interrail passen, besproken hoe de overvolle treinen konden worden gereguleerd, maar nog om definitief interrail reizigers te weren, volgens de NS. In een reactie zegt een woordvoerder van Eurail dat het “altijd pleit voor een volledig open spoorwegnet zonder beperkingen in heel Europa om de best mogelijke reiservaring voor reizigers van Eurail en Interrail en vervoerders te garanderen”. Eurail zegt echter ook dat bereid te zijn samen te werken met de spoorvervoerders. “Wij erkennen ook dat er piekmomenten zijn waarop zich problemen voordoen en wij zijn bereid met de spoorwegen samen te werken om samen de best mogelijke oplossing te vinden”.

Reizigersvereniging Rover zegt “verrast” te zijn door de mogelijke maatregel, en heeft de NS om opheldering gevraagd. De organisatie zegt dat het afgelopen zomer niet te spreken was over de oplossing van NS International. “Reizigers moeten er vanuit gaan dat treinen waarvoor zij een ticket hebben gekocht rijden en dat zij mee kunnen.” Aan de andere kant zien ook zij in dat een herhaling van afgelopen zomer voorkomen moet worden, en roept daarom reizigers op zich te laten horen en ideeën bij hen te melden.

Extra treinen zijn besteld, maar duurt nog even

Deutsche Bahn heeft vorig jaar nieuwe treinen besteld bij Spaanse fabrikant Talgo, die onder andere op de route Amsterdam – Berlijn zullen worden ingezet. De zogeheten ICE L treinen staan gepland voor levering tegen eind 2024.
“Tot die tijd kunnen we geen extra treinen inzetten, want het aantal ICEs is beperkt. Ook is er vorig jaar ook een in brand gevlogen wat het nog moeilijker maakt”, licht de worodvoerder toe. Daarbovenop zijn de huidige ICEs “op leeftijd”, en kunnen ook nog wel eens defect gaan, waardoor opeenvolgende treinen nog drukker zijn.

NS is er dus nog niet over uit of de maatregel door zal gaan. “We zijn aan het praten met de partners in Europa, maar we kunnen niet anders dan nu alvast zeggen tegen de interrailers dat we alvast de aanmelding voor ICEs komende zomer in de interrail app dicht te zetten om teleurstelling te voorkomen voor het geval de maatregel toch doorgaat.” Dit betekend dat als iemand nu een interrail pas koopt en gaat zoeken naar treinen in de zomer die je kunt nemen richting bijvoorbeeld Berlijn, de ICE international als optie niet geselecteerd kan worden, en is de enige reis zichtbaar de directe intercity naar Berlijn.

Reizigers kunnen nog wel een vroegere of latere ICE nemen, dus voor 6 uur in de ochtend of na 4 uur ‘s middags. “En als je niet naar Berlijn maar naar het zuiden van Duitsland wilt, kun je alsnog via Luik reizen, bijvoorbeeld. Er zijn nog genoeg opties om te reizen, we kunnen alleen niet met z’n alle met die ICE, op dat tijdstip”, aldus de NS woordvoerder. “De komende periode met de beperkte capaciteit willen we heel veel mensen met plezier op reis sturen, en het was niet plezierig vorig jaar.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van internationale zusterpublicatie RailTech.com

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.