ERMTS

Rechtstreekse trein tussen Maastricht en Aken rijdt over “enkele weken” weer

Foto: Door een staking rijden er minder treinen tussen Aken en Heerlen. Foto: Flickr/Joshua Brown.

Arriva verwacht dat de trein vanuit Maastricht “over enkele weken” weer doorrijdt naar Aken. Volgens een woordvoerder wordt momenteel de “complexe puzzel” gelegd met een vergunningsaanvraag voor een spoorwijziging op het Duitse station. Deze perronwijziging is nodig omdat het communicatiesysteem van de Flirt 3C-treinen van Arriva wordt verstoord door problemen met de balise (baken) wanneer het station van Aken wordt binnengereden, omdat daar automatisch de treinbeïnvloeding (LZB) wordt ingeschakeld.

“Als we zouden kunnen vertrekken van perron 1, 2 of 3, dan komen we bij vertrek uit Aken de balise niet tegen”, zei Arriva daar eerder over. “Naar verwachting kunnen we door de aanvraag voor de wijziging van de perronindeling op Station Aken over enkele weken weer doorrijden tot Aken”, voegt een woordvoerder van Arriva daar nu aan toe.

Het goedkeuren van de aanvraag duurt even omdat andere vervoerders moeten schuiven in hun perronplanning. “Dat vergt af- en overeenstemming”, aldus Arriva. Ondertussen werken de Duitse spoorbeheerder DB Netz en Siemens aan aanpassingen van de balises in kwestie.

Twee keer per uur

Sinds afgelopen weekend is ook de frequentie van de zogeheten RE18-lijn tussen Maastricht en het Duitse Herzogenrath opgevoerd naar twee treinen per uur. Totdat de aanvraag voor de perronwissel door de Duitsers is goedgekeurd rijdt de trein niet verder dan Herzogenrath.

Om in Aken te komen moet er de komende weken dus nog steeds worden overgestapt op een Duitse trein in Herzogenrath. Het verhogen van de frequentie naar tweemaal per uur verloopt “prima”, volgens een woordvoerder van Arriva.

Problemen

De problemen met de verbinding tussen Maastricht en Aken begonnen ongeveer een maand geleden. Het is niet de eerste keer dat Arriva tegen problemen aanloopt met het communicatiesysteem in de treinen. Vorig jaar meldde de spoorvervoerder zich bij de provincie Limburg nadat de inbouw van twee specifieke ETCS-functies in de treinen vertraging had opgelopen.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.