Ambitie

Fusie Eurostar en Thalys: “Capaciteit op stations onze grootste uitdaging”

Eurostar Group CEO Gwendoline Cazenave presenteert het nieuwe Eurostar-logo en de ambities van de vervoerder. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Vandaag onthulde Eurostar Group, waarin Thalys en Eurostar zijn opgenomen, zijn nieuwe merk om de toekomst van het bedrijf in te luiden. De ambitie is om in 2030 dertig miljoen passagiers te vervoeren. De grootste uitdaging volgens Eurostar Group CEO, Gwendoline Cazenave, is de capaciteit in de Eurostar-terminals op de stations. “We zijn nog niet waar we moeten zijn door de capaciteitsproblemen in de terminals.”

Feestelijk werd het nieuwe Eurostar-logo vandaag onthuld op de persconferentie in Brussel. Tegen eind 2023 zal het nieuwe merk onder de naam van Eurostar zichtbaar zijn op alle contactpunten met de klant, inclusief de 51 treinen. Het logo is geïnspireerd op de North Star: de oorspronkelijke treindienst die Parijs, Brussel en Amsterdam met elkaar verbond.

Onder het nieuwe merk wil Eurostar een nieuw tijdperk inluiden. De ambitie is om het aantrekkelijke alternatief voor weg- en luchtvervoer te blijven en de koolstofvoetafdruk van de reiziger te verlagen. “We zijn trots dat we vandaag ons nieuwe merk kunnen onthullen, dat onze zichtbaarheid zal vergroten, ons zal helpen om de hoeksteen van de hogesnelheidstrein in Europa te worden en ons zal ondersteunen bij onze ambitie om het aantal passagiers in de komende tien jaar te verdubbelen”, zegt Cazenave. In 2022 reisden 14,8 miljoen passagiers met Eurostar en Thalys. Het doel voor 2030 ligt op 30 miljoen reizigers.

Het nieuwe Eurostar-logo gepresenteerd op de treinstellen van Eurostar en Thalys. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Eurostar-terminals een bottleneck

Om die ambitie te halen moet echter nog veel gebeuren. De Brexit en de coronacrisis vormen al uitdagingen, maar het grootste probleem zit volgens Cazenave in de capaciteit van de Eurostar-terminals op de verschillende stations door Europa. De CEO ziet dat er veel vraag is naar internationaal treinreizen, maar Eurostar kan niet aan de vraag voldoen door een gebrek aan ruimte op de stations. “Het is onze huidige bottleneck. We kunnen bijvoorbeeld in Amsterdam maar 250 klanten verwelkomen. In Rotterdam ligt dat getal op 175. Dat betekent dat de trein maar maximaal 50 procent bezet naar Brussel rijdt.”

De vervoerder is nadrukkelijk in gesprek met NS, ProRail en de Nederlandse overheid om de capaciteit in Nederland te vergroten. Volgens de aanwezige Rob van Dongen van NS Internationaal, is de Amstelpassage op Amsterdam Centraal mogelijk in het eerste kwartaal van 2025 gereed. De nieuwe tijdelijke terminal kan daar 600 man huisvesten.

Door de fusie van Eurostar en Thalys zullen op het traject tussen Amsterdam en Parijs ook Eurostar-treinen gaan rijden. De Eurostar-treinen bieden ruim 400 extra zitplaatsen ten opzichte van de huidige Thalys-treinen op dit traject.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.